Red Bull se snaží odhalit trik McLarenu. Do boje nasadil také termokamery

Všimli jste si Zaka Browna, jak během tréninku na Velkou cenu Miami pije z láhve, na které je nápis „voda do pneumatik“? Zdálo se, že je to trochu opožděný vtip na kauzu, která krátce kolovala během loňské Velké ceny Brazílie. Jak se však ukázalo, záležitost je stále aktuální a Red Bull během víkendu v Miami podnikl další pokus, jak odhalit trik McLarenu.
Práce s pneumatikami a zejména jejich odolnost vůči přehřívání je s největší pravděpodobností hlavní důvod, proč se stáji z Wokingu v novém roce tak daří. Tato debata probíhala již v loňském roce a práce s pneumatikami je spolu s flexibilitou křídel hlavním předmětem diskusí, které vede Red Bull, zejména na půdě FIA.
V pátek nám to ještě nebylo zřejmé, ale během noci pronikly na veřejnost informace, proč Zak Brown „trollil“ Red Bull s nápisem na láhvi. „Úspěch papájového monopostu má důvod – téměř dokonalé manažování pneumatik. Žádné jiné auto ve startovním poli nedokáže tak rychle zahřát pneumatiky a pak je s takovou spolehlivostí udržet v magickém optimálním teplotním okně bez ohledu na teplotu asfaltu či charakter tratě,“ uvádí známý reportér Michael Schmidt z německého magazínu Auto Motor und Sport.
Proto má McLaren tak skvělé tempo v kvalifikacích i závodech. Konzistence monopostu MCL39 máta soupeře v podstatě již od minulé sezóny. Zatímco ostatní jsou vydáni na milost a nemilost teplotám trati, teplotám vzduchu, síle větru, charakteru okruhu či abrazivnosti povrchu, Landu Norrisovi a Oscaru Piastrimu jako by to bylo jedno; zatímco ostatní trpí výkyvy formy, McLaren je konzistentně vpředu.
Termokamery, do boje!
Red Bull prý do boje s touto záhadou nasadil dvojí taktiku. Jednou je – již tradičně – nasazení všech dostupných technických prostředků a tým podle medializovaných informací snímal McLaren na okruzích s pomocí termokamer; druhou zase – opět tradičně – bombardování FIA se zvědavými otázkami.
„Od začátku sezóny se soupeři marně pokoušejí přijít na to, jak McLaren dokáže i za nejtěžších podmínek tak perfektně kontrolovat teplotu pneumatik. Red Bull vynakládá při řešení této záhady největší úsilí a pomocí termokamer se snaží při zastávkách v boxech změřit teplotu v okolí chladicích otvorů brzd,“ uvádí Auto Motor und Sport.
„Inženýři se soustředili zejména na zadní pneumatiky, protože ty se obvykle přehřívají rychleji než přední. Na záběrech z kamer, zejména během horkého závodu v Bahrajnu a Džiddě, bylo vidět, že v oblasti chlazení zadních brzd má McLaren spoustu modrých míst, zatímco ostatní auta vykazovala spíše oranžová a červená. Závěr Red Bullu zní: ‚Je nemožné, aby se to dalo tak dobře zchladit jen vzduchem‘,“ hlásí AMuS.
McLaren se z podezření vysmívá
Obloukem se vracíme do minulé sezóny, kdy se objevily spekulace, že McLaren plní pneumatiky vodou. Podle některých vysvětlení se voda pod vlivem vysokých teplot mění na páru, čímž udržuje stabilnější prostředí. Takové vysvětlení však Pirelli odmítlo a zároveň potvrdilo, že něco takového se nesmí.
Pokračující podezření Red Bullu byla důvodem, proč Zak Brown na boxové zdi popíjel „vodu do pneumatik“. Je zjevné, že si pozornost Christiana Hornera, a hlavně jeho bezradnost, srdečně užívá.
„Podle McLarenu jsou vysvětlením pozoruhodné schopnosti monopostu MCL39 kombinací velkého přítlaku, dobré vyváženosti monopostu a inovací. Co to konkrétně znamená, není jasné. Může jít o obzvlášť důvtipné vedení vzduchu v brzdových kanálech, použití materiálů, které udržují cirkulující vzduch v určitém teplotním rozmezí, nebo nějaký jiný šikovný trik na chlazení vzduchu,“ píše AMuS.
V těchto případech poskytují pravidla týmům jednoduché prostředky, jak získat další indicie. Soupeři se mohou dotazovat FIA, zda by bylo takové nebo onaké řešení v souladu s pravidly. Takto můžete zacelit šedé zóny v pravidlech, jelikož následné vyjádření FIA se považuje za objasnění toho, co lze považovat za dovolené.
„Soupeři pravidelně bombardují FIA se žádostmi, aby z odpovědí vylučovací metodou rozluštili tuto hádanku. Red Bull a jeho sesterský tým Racing Bulls v této disciplíně vynikají. Ať už je tajemství jakékoli, zdá se, že všechno je legální. Aktivita soupeřů způsobuje, že FIA sleduje McLaren s náležitou pozorností,“ uzavírá AMuS.