Bude to brutální. Horner opět varoval před novou generací motorů

Měli bychom mít obavy z nové generace pohonných jednotek, které se na nás chystají v roce 2026? Někteří přicházejí s katastrofickými scénáři, podle dalších je to jen zbytečné malování čerta na zeď. Jeden z největších „antikristů“ je určitě Christian Horner. Ten se opět ozval a varuje, že v roce 2026 nás čeká nemilý pohled.
Šéf Red Bullu podle mnoha jeho kritiků jen zastírá problémy na vlastním motorovém oddělení a neschopnost společnosti postavit vlastní pohonnou jednotku podle nových specifikací, jiní však za jeho varováními vidí skutečné obavy. Faktem však zůstává, že tyto dvě možnosti se navzájem nevylučují.
Ať už jsou za tím obavy týmu nebo skutečné obavy, Horner v Miami opět otevřel téma nové generace pohonných jednotek. „Probíhá debata o podobě budoucích motorů F1, ale ta je vzdálená dva, tři nebo čtyři roky; zároveň je zde otázka doladění současných pravidel, kterou už FIA položila na stůl,“ řekl šéf Red Bullu pro televizi Sky.
„Myslím si, že se pořádně podívali na tyto předpisy a vidí, že v příští sezóně nás může čekat obrovské množství plachtění v nájezdech do zatáček. Jezdce to bude přivádět do šílenství. Kromě toho, DRS bude otevřeno po celou dobu, takže neuvidíte předjíždění jako obvykle,“ uvedl Horner.
Možná to bude znít neuvěřitelně, ale kompletní technické předpisy pro rok 2026 nejsou hotové. Týmy a řídící orgán je nadále dolaďují a několik otázek zůstává otevřených. „Nyní je na stole návrh, podle kterého by se všechny technické specifikace ponechaly nezměněny, ale snížila by se energetická kapacita baterie v závodech, čímž by prakticky došlo k zavedení systému push-to-pass,“ vysvětlil Horner.
„Dává to smysl a myslím si, že v širším kontextu F1 to určitě stojí za zvážení. Neznamená to změnu specifikací a nemění se maximální výkon těchto motorů. Jde jen o to, kdy se energie bude využívat,“ uvedl šéf Red Bullu.
Horner vyzývá ke zvážení „zájmů sportu“
Christian opět promluvil svým kolegům šéfům týmů, kteří podle jeho názoru až příliš dbají na svou konkurenční výhodu a zahrávají si s budoucností i popularitou samotné Formule 1. Podle slov Hornera vyžaduje schválení posledního návrhu kvalifikovanou většinu hlasů současných dodavatelů. Hlas Red Bullu prý dostane a nyní jsou na řadě ostatní.
Opět je však na stole otázka, zda vyrovnání výkonu všech baterií a používání maximálního výkonu jen po velmi omezenou dobu nehraje jen do karet týmu, který nemá zkušenosti ani zdroje pro vývoj takové technologie – například výrobci energetických nápojů. „Potřebujete kvalifikovanou většinu a myslím si, že někdy se musíte dívat na zájem sportu,“ míní Horner.
„Všichni věříme, že příští rok budeme mít dobré pohonné jednotky. Chceme se jen vyhnout tomu, abychom už v kvalifikaci na některých velkých cenách viděli jezdce, jak skládají nohu z plynu a brzdí motorem. Pokud by k tomu do určité míry docházelo i v závodech, zejména na některých okruzích, bylo by to velmi špatné. Rozhodně si myslím, že to stojí za zvážení,“ naléhá Horner.
„Bez DRS, s velmi nízkým odporem vzduchu a s dobíjením baterek na rovinkách, bylo by opravdu tak špatné, kdybychom měli systém push-to-pass? Dnes jsou závody velmi vyrovnané, takže bude brutální, pokud jezdci budou muset pouštět nohu z plynu na rovinkách a šetřit energii,“ dodal šéf Red Bullu.
- Štítky
- Christian Horner
- Red Bull