logo F1zpravy.czF1online.sk

Hornerův rukolapný důkaz o Verstappenově nevině: Screenshot z palubní kamery

Max Verstappen a Oscar Piastri
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 08:17

Není to poprvé, co si Christian Horner na tiskovou konferenci přinesl obrazové pomůcky. Tentokrát se s pomocí screenshotu ze souboje Oscara Piastriho a Maxe Verstappena pokusil vysvětlit, proč byla penalizace udělena neprávem. Zřejmě si však ve snaze za každou cenu obhájit svého jezdce neuvědomil skutečnou sílu svého argumentu.

Vedení Red Bull se po závodě bouřilo proti penalizaci pro Maxe Verstappena. Christian Horner si trest neuměl vysvětlit. „Takové diskuse jsme před závodem a na briefinzích měli s řediteli závodů. Máme tu takový přístup ‚nechme je závodit‘. Netuším, kam měl Max jet v té první zatáčce. My jsme tento závod prohráli o 2,8 sekundy, takže je to tvrdé. Pro nás dnes bylo nejpozitivnější, že jsme měli dobré tempo. Gratulujeme Oscarovi, ale jsme zklamaní, že jsme nevyhráli.“

Pokud si Christian Horner přečetl verdikt komisařů, mohl se mezi řádky dočíst, že Verstappen se měl zařadit za Oscara Piastriho. Byl to totiž Australan, kdo měl podle FIA nárok na zatáčku, a proto nemusel svému soupeři nechávat místo, ba právě naopak; pokud by byla zatáčka konfigurována jinak, Verstappen by musel nechat místo jemu. Podmínkou bylo, aby se Piastri vešel mezi bílé čáry, což se mu jasně podařilo.

Na svou tiskovou konferenci však Christian Horner přišel vyzbrojený screenshotem z palubní kamery Maxe Verstappena. Jím vysvětloval, že monopost Maxe Verstappena je ve skutečnosti před autem Oscara Piastriho. Na fotografii však chybí podstatný „detail“; vůbec na ní nevidíme apex zatáčky, který je pro tyto případy rozhodující.

Inu a i kdybychom si ho domysleli a předpokládali bychom, že fotografie je přesně z apexu zatáčky, vidíme na ní, že přední náprava Oscara Piastriho je „alespoň na úrovni zpětného zrcátka“ Maxe Verstappena, což podle verdiktu komisařů dává Piastrimu právo na zatáčku. Zda Příručka o jezdeckých standardech skutečně mluví o přední nápravě a zrcadle, nebo o celém monopostu, si však ověřit nevíme; v zájmu maximální transparentnosti, o které FIA tak ráda vypráví, k ní běžní smrtelníci nemají přístup.

Horner na margo penalizace s výše zmiňovaným screenshotem položeným na stole před sebou dodal: „Myslím si, že je velmi tvrdá. Pozice jsme se nevzdali, protože jsme si nemysleli, že udělal něco nesprávného. Dost jasně vidíte, že v apexu zatáčky byl podle nás Max jednoznačně vpředu. O těchto pravidlech soubojů se už diskutovalo, a toto bylo velmi přísné rozhodnutí.“

FOM/Screenshot
FOM/Screenshot

Pokud je Red Bull přesvědčen o tom, že Verstappenův trest byl udělen neprávem, může požádat o přezkoumání rozhodnutí. Aby však komisaři o incidentu rozhodovali opět, Red Bull by musel najít „nový a relevantní důkaz, který v době rozhodování nebyl komisařům k dispozici“.

„Na všechno je třeba se podívat objektivně a samostatně, toto bylo opravdu těsné rozhodnutí,“ odpověděl Christian Horner na otázku, zda můžeme očekávat podání žádosti o přezkoumání penalizace. „S komisaři jsme se po závodě bavili a oni si myslí, že to bylo nad slunce jasnější.“

Ze záběrů je zřejmé, že Piastri má v apexu přední nápravu před zpětným zrcátkem Maxe Verstappena. „Problém spočívá v tom, že pokud bychom protestovali, s největší pravděpodobností by měli stejný názor. Požádáme je však, aby se podívali na palubní záběry, které nebyly k dispozici v daný čas. Ale ano, myslím si, že je to tak, jak to je.“

„Když se však na to podíváte, nemůžu pochopit, jak dospěli k takovému rozhodnutí. Oba šli do zatáčky ve stejné rychlosti. Oscar vešel hluboko do zatáčky, Max se zkrátka nemohl vypařit. Takže možná bychom se měli znovu podívat na pravidla. Nevím, co se stalo s přístupem ‚nechme je závodit‘ v prvním kole. Zdá se, že jsme ho zcela zanechali,“ zakroutil hlavou Horner.

Související zprávy

Diskuze