logo F1zpravy.czF1online.sk

Nechceme opakování roku 2014, naléhá Horner

Nahý Red Bull RB19 bez krytov motora a karosérie
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 4. 2025

Formule 1 má za sebou jedno z nejdůležitějších setkání ohledně budoucnosti pohonných jednotek. I když zpočátku se zdálo, že bude o zásadní změně směřování motorů, podle oficiálních i zákulisních zpráv usuzujeme, že šlo spíše o úpravu, nikoli obrat kurzu. Zdá se však, že tato napohled nepatrná změna má pro některé velký význam.

Zamezení jednoznačné dominance jednoho dodavatele, resp. zavedení patřičných brzd v případě, že taková dominance vznikne; a zamezení hororového scénáře, že příští rok se změní na souboj v šetření energií. Tyto dva důležité body byly zřejmě těžištěm jednání v Bahrajnu. Samozřejmě, vždy za tím můžete vidět obavy dodavatelů, například Red Bull Powertrains, že jejich vývoj nenapředuje požadovaným tempem, ale takový Christian Horner nedal ani náznakem najevo, že by jeho tým usiloval o návrat motorů V10, příp. zkrácení nadcházejícího cyklu pravidel.

„Samozřejmě, týmy vždy budou chtít něco trochu odlišného, co sedne jejich vlastním kritériím,“ řekl šéf Red Bullu pro televizi Sky. „Myslím si, že je to na FIA a Liberty Media jako držiteli komerčních práv, aby o tom rozhodli. Toto není jen o následujících třech nebo čtyřech letech, ale o podobě následujících deseti až patnácti let.“

Zavedení motorů V10, podle některých předkládaných samotnou FIA, se tedy odkládá nejdříve na rok 2029. K tomuto scénáři se však již nyní mnozí staví skepticky. Horner dal jasně najevo, že taková změna kurzu by vyžadovala souhlas více než nadpoloviční většiny týmů.

„Existuje určitý způsob řízení. Když přišel tento návrh pravidel, dodavatelé podepsali dokument, který stanoví způsob řízení, takže pro jakoukoli významnou změnu potřebujete kvalifikovanou většinu hlasů. Pokud máte například šest dodavatelů, potřebujete souhlas čtyř,“ vysvětlil Horner.

„Změna může nastat v roce 2031, což je na konci Concordské dohody. Pokud něco chcete upravit dříve, potřebujete následovat pravidla řízení. Nemůžete si jen tak říct, že něco zavedete předčasně,“ vysvětlil šéf Red Bullu.

Podle jeho slov měly některé týmy obavy z další dominance a právě tomu chtěly zabránit. Léta 2014, 2015 a 2016 jsou pro mnohé dodnes strašákem, včetně Liberty Media, a chtěli zavést mechanismy, které by něčemu podobnému zabránily. Soudě podle závěrů ze schůzky došlo ke schválení rámce pro další rozhovory.

„S velkou změnou pravidel nevyhnutelně dojde ke zvětšení výkonnostních rozdílů, což se v příštím roce téměř určitě i stane. Jednou z témat dnešního rozhovoru bylo, jak rychle dokážeme dospět ke konvergenci,“ přiznal Horner.

Podle jeho slov by mohlo dojít k uvolnění pravidel o specifikacích pohonných jednotek, takže tým by nemusel používat jeden homologovaný design, který mu FIA schválí před startem sezóny. „Máme rozpočtový strop, takže homologaci motorů možná ani nepotřebujeme. Možná bude povoleno vylepšovat motory v rámci tohoto rozpočtového stropu, který platí stejně pro všechny, aby se podpořilo co nejrychlejší vyrovnávání výkonnosti. Myslím si totiž, že všichni chceme vidět těsné a vyrovnané souboje, ne opakování roku 2014,“ řekl Horner.

Související zprávy

Diskuze