Horner nechce komentovat možnou výměnu jezdců: Hned byste to dali na titulku

Red Bull v posledních letech dokázal, že má pravděpodobně nejlepší inženýrský tým ve Formuli 1. Stáj z Milton Keynes za poslední čtyři sezóny vyhrála nejvíce závodů a posbírala téměř všechny tituly. Přesto inženýři za šest let nedokázali zjistit, co je třeba udělat, aby jimi postavené auto sedlo oběma pilotům. Posledním příkladem z reálného života je Liam Lawson.
Když jste si mysleli, že horší než Sergio Pérez to být nemůže, nastoupil nezkušený novozélandský mladík. Pro úplnost musíme opět připomenout, že Liam byl v sobotní Q1 o 750 tisícin vteřiny pomalejší než týmový kolega. To byl v podání Péreze „zlatý standard“, který svého času znamenal rozdíl mezi prvním a osmým místem.
Časy se však změnily a dnes je to rozdíl mezi špičkou a poslední příčkou. Vidíme, že v dnešní Formuli 1 se i top týmy dokáží zaplést do soubojů se středem pole – v Číně se to v různých fázích víkendu podařilo Racing Bulls i Haasu – což znamená ještě větší tlak na ramenou jezdců jako Lawson. Novozélanďanův velký problém spočívá i v tom, jak moc se změnil monopost Red Bullu i celá Formule 1 za poslední rok.
„Liam měl náročných pár závodů a těžký víkend tady v Číně,“ začal svou rozpravu na téma druhého Red Bullu – podobnou vyslovil za posledních šest let asi tisíckrát – šéf stáje Christian Horner. „Rozhodli jsme se, že jej stáhneme z parc fermé a sáhli jsme po podstatné změně nastavení. Získali jsme 56 kol důležitých dat.“
Už jen samotný fakt, že tým využil závod jako testovací jízdu, by měl spouštět všechny výstražné signály, ale ve světě dnešního Red Bullu je to jen nenápadná věta v poznámce pod čarou. „Dobře to prozkoumáme a jako tým ze sebe vydáme to nejlepší, abychom ho podpořili,“ řekl Angličan.
„Budeme pokračovat a vyhodnocovat to. Odneseme shromážděná data a prozkoumáme je. V tomto týmu máme 400 inženýrů, kteří se přehrabují v tom, co jim pošle 600 senzorů v monopostu. Máme obrovské množství informací,“ prohlásil Horner.
Christian mluvil totéž i o Pérezovi či Albonovi. Red Bull se vždy snažil udělat to nejlepší, aby svého pilota podpořil, ale nikdy to nevyšlo. Nemáme důvod se domnívat, že v tomto případě to bude jiné. I když nepochybujeme, že je v nejlepším zájmu týmu, aby pomohl svému jezdci, tato slova za ta léta vybledla jako každá šišatá politická fráze.
Podobně tak mnozí nevěří, že řešením je výměna pilota, ale ta se vždy jeví jako první a automatická možnost. Po Číně se v médiích okamžitě objevila spekulace, že Lawsona by už v Suzuce mohl nahradit Júki Cunoda.
„V paddocku se neustále šíří spekulace. Jak jsem řekl, právě jsme skončili závod a teď se dobře podíváme na posbírané informace. Všechno jsou to jen fámy. Stále si myslím, že Liam má potenciál a v tuto chvíli se nám ho jen nepodařilo vytěžit,“ vysvětlil Horner.
„Ke změně jezdecké sestavy se ani nebudu vyjadřovat, protože to dáte na titulku. Jak jsem řekl, máme za sebou jen dva závody, dva vzorky jeho výkonnosti. Nyní máme docela dost informací. Dobře se na nich podíváme a uděláme pro Liama to nejlepší, co je v našich silách,“ pokračoval Horner.
„Problém je, že má za sebou několik opravdu náročných víkendů. Na záda mu dýchají všechna média. Tlak v tomto byznysu přirozeně roste a je mi ho velmi líto. Vidíte, že je to pro něj momentálně velmi těžké. Je to mladý kluj a máme povinnost se o něj postarat. Uděláme vše, co bude v našich silách, abychom ho podpořili. Ano, je to velmi schopný jezdec a my to víme, jen to z nějakého důvodu nevidíme,“ dodal šéf Red Bullu.