Horner o motorech: F1 má být zábava, ne inženýrská utopie

Za návrat desetiválcových motorů se staví stále více osobností ze světa Formule 1. Jako jeden z prvních sledoval svými vyjádřeními reakce veřejnosti generální ředitel Stefano Domenicali, k němuž se už stihli přidat i prezident FIA Mohamed bin Sulajem, Lewis Hamilton či Christian Horner.
Na konci minulého týdne Ferrari představovalo své jezdce v Miláně a Lewis Hamilton prozradil, jaký je jeho názor na toto téma. „Doufám, že za dvacet let budeme mít skvělé závody a auta, která budou znít dobře. Určitě doufám, že nebudou stoprocentně elektrická, ale udržitelná s desetiválcovými nebo dvanáctiválcovými motory a nulovou uhlíkovou stopou, případně něco podobného.”
FIA už stihla podniknout první kroky. Podle mluvčího vznikla nová pracovní skupina, která bude komunikovat s akcionáři a určí nejlepší vývojový směr, kterým by se F1 mohla vydat v roce 2030. „Součástí těchto úvah bude pohonná jednotka s desetiválcovým motorem, jejíž vývoj by byl provázán s environmentálními opatřeními a snižováním nákladů.”
Ne všichni jsou však pro. Šéf Mercedesu Toto Wolff upozorňuje na to, že povídat si na toto téma je „předčasné” a F1 riskuje, že „oslabí své poselství světu”. „V první řadě bychom měli být nadšeni z nových pravidel, která přijdou v příštím roce. Měli bychom mluvit o nich. V tomto sportu je důležité, abychom mluvili pozitivně o takových vzrušujících motorech. Posouváme hranice technologií baterií a udržitelnosti, bude to první rok čistě syntetických paliv. Formule 1 je šíleně průkopnická a všichni zainteresovaní by to měli slavit.”
I po roce 2014 se Formule 1 stala vysoce průkopnickou — motoráři se později chlubili až 50procentní tepelnou účinností pohonných jednotek, ale v konečném důsledku to nemělo tak pozitivní vliv na sport, jak by se čekalo. Mercedes se těšil, protože efjednotce díky tomu dlouhá léta kraloval, ale příliš komplikované technologie odrazovaly nové výrobce motorů přijet do F1, v reálném provozu se ve větším rozsahu neprosadily, a ani fanoušci z tichých aut nebyli nadšeni.
Christian Horner hovoří o tom, že ve Formuli 1 často vítězí zájem jednotlivce před tím, co by bylo dobré pro sport jako celek. Královna motorsportu by však měla fungovat jinak a při ochraně šampionátu by měla převládnout „spolupráce”. „Myslím si, že takový prvek by se zde měl objevit. Nyní nás vlastní americká společnost Liberty.”
„Myslím si, že soupeřit se má na trati nebo v poli, protože jde tu o něco víc. Jako ochránci tohoto sportu máme zodpovědnost za to, jak bude v budoucnu vypadat, v jaké podobě by měla být budoucí pravidla. Toto musíte oddělit od svých vlastních zájmů a myslet na širší kontext toho, co je pro tento byznys a pro náš sport správné,” říká jednapadesátiletý Brit.
Myslet na byznys jako celek je náročné, když zastupujete zájmy své stáje. „Podle mě toto momentálně ve Formuli 1 trochu chybí; je zde příliš mnoho vlastních zájmů v porovnání s myšlením v širším kontextu o tom, jak by měla auta a motory vypadat v roce 2031.”
„Neměli bychom se svést cestou inženýrské utopie. Stále to musí být zábava. V konečném důsledku zde jde o propojení člověka a stroje na absolutním limitu, jsou to moderní závody na vozech. Pokud to má být sport, musí lidi bavit,” dodal.