Horner podporuje návrat desetiválců: Skončili jsme s drahým a komplikovaným motorem

Upsizing namísto downsizingu? Ve Formuli 1 se obnovuje debata o návratu větších a hlučnějších motorů. Stefano Domenicali o tom mluvil už před několika měsíci, protože do F1 přicházejí ekologicky udržitelná paliva. Ta jsou cestou pro návrat velkých a hlučných motorů. Tuto myšlenku podporuje také boss Red Bullu Christian Horner.
S ekologicky udržitelným biopalivem je vlastně jedno, jaké motory budeme používat, protože emise budou beztak nulové. Právě této skutečnosti se chytil Stefano Domenicali. Velmi trefně na toto téma jednou mluvil i bývalý pilot Formule 1 a známý ekolog Lucas di Grassi.
Určitě se nejedná o nereálnou alternativu a je to způsob, jak může zůstat koza celá i vlk sytý. Uspokojit to může automobilky, ekology i motoristické puristy. Není proto divu, že si myšlenky di Grassiho, Domenicaliho a nově i prezidenta FIA Mohameda bin Sulajema, získaly široký zájem.
Podobný nápad se zamlouvá i Christianu Hornerovi. „Osobně si myslím, že ze sportovního hlediska, když uvažujeme o další generaci pohonných jednotek po té následující, tak zejména vývoj trvale udržitelných paliv otevírá různé možnosti.“
„Neúmyslně jsme skončili s velmi drahým a velmi komplikovaným motorem pro rok 2026. Purista ve mně by se velmi rád vrátil k desetiválcům se zodpovědným a udržitelným palivem. Pokud bychom se k nim vrátili a s nimi navrátili i zvuk automobilových závodů… v každém případě je to zajímavá myšlenka a určitě bychom o tom měli uvažovat po skončení tohoto cyklu pravidel,“ míní Horner.
Zajímavé je, že Red Bull jezdil s V10 jen jednou, když v roce 2005 poháněl monopost tohoto týmu motor Cosworth – vyvinutý ještě pod patronátem Fordu. Premiérová sezóna týmu v roce 2005 ještě spadala do éry desetiválců. V roce 2006 používal tým motory Ferrari V8 a od sezóny 2007 přešel na Renault. Nyní se Red Bull vrací v čase, jelikož od roku 2026 bude jezdit s vlastními motory Red Bull Powertrains, které vyvíjí ve spolupráci s automobilkou Ford.
Symbolicky bychom se tedy mohli vrátit v čase. „Zatímco se těšíme na zavedení nových pravidel šasi a motoru v roce 2026, musíme být také lídrem budoucích technologických trendů v motorsportu. Měli bychom zvážit různou škálu řešení včetně burácejících desetiválcových motorů na udržitelných palivech,“ řekl před několika dny prezident FIA Mohamed bin Sulajem.