Horner o předních křídlech: Proč až devátý závod?

Od představení přísnějších testů flexibility předních křídel prošel už více než měsíc, ale zatím jsme slyšeli reakce jen některých stájí. V úterý se k nim přidal i Red Bull. Co říká na novinky z dílny FIA? Christian Horner je schvaluje, ale pozastavil se nad načasováním.
Statické testy flexibility předních křídel dosud připouštěly 15milimetrovou toleranci ohybu ve vertikálním směru. FIA však během zimní přestávky dospěla k rozhodnutí, že je to příliš mnoho, a limit při působení stejně velké síly snížila o jednu třetinu na 10 milimetrů.
Současnou toleranci tak FIA považuje za příliš benevolentní a zpřísňuje testy, aby zajistila, že skutečně budou dodržována pravidla, podle kterých se komponenty nemají ohýbat. Proč však až od Velké ceny Španělska? Znamená to, že na prvních osmi velkých cenách budou týmy jezdit s potenciálně nelegálními auty, nad kterými bude zatím FIA přimhuřovat oči? Neměla novinky uplatnit hned, nebo vůbec?
Načasování se nezdá ani šéfovi Red Bullu Christianu Hornerovi. „Já si myslím, že je dobré, že to řeší. Došlo k nějakým změnám a uklidily věci kolem zadního křídla,“ řekl na představení lakování narážející na fakt, že přísnější testy zadních křídel platí hned od březnové VC Austrálie.
„Přední křídla se však budou měnit až na devátém závodě. Proč na devátém? Já nevím, ale tak to zkrátka je. Pro všechny to platí stejně,“ pokračoval jednapadesátiletý Angličan. „Znamená to však, že před devátým závodem a po devátém závodě budeme čelit odlišným problémům, což nevyhnutelně požene výdaje nahoru.“
FIA v první řadě selhala svou názorovou nestálostí. Celou minulou sezónu odmítala jednat, dokonce i v prosinci ujišťovala týmy, že k žádným změnám nedojde. Každé technické oddělení se zařídilo podle toho a pustilo se do vývoje flexibilních křídel, když si najednou FIA uvědomila, že takto to nemůže pokračovat. Aby týmy nevyhodily statisíce eur ven oknem, hledal se kompromis.
Termín nasazení tužších předních křídel se postupně posouval, až se přesunul na VC Španělska. Podle šéfa Williamse Jamese Vowlese naposledy došlo k posunu o dvě velké ceny, jelikož bezprostředně před Španělskem je v kalendáři Monako a na Monako týmy potřebují dostatečnou zásobu předních křídel. Pokud by nové testy platily již od VC Emilia Romagna, týmům by nové komponenty mohly chybět.
Ve Ferrari však proti ničemu neprotestují. „Z mého pohledu to není problém. Je dobré mít ve věcech jasno. Nejdůležitější je vědět, že v Barceloně budeme muset svá křídla upravit,“ řekl Frédéric Vasseur. „Můžeme se bavit o načasování, protože je to víkend po Monaku a do Monaka potřebujeme přijet s plnou zásobou předních křídel. V konečném důsledku je to však pro nás dobré; je to dobré pro vývoj a plánování, abychom věděli, kdy máme něco nasadit.“
Týmy podle toho mohou upravit i své vývojové plány a načasovat jeden celý balík novinek na VC Španělska – jeho součástí budou i tužší přední křídla. Mohlo to dopadnout i mnohem hůře, míní Vasseur.
„V nejhorším případě bychom odstartovali sezónu tak, jako nyní, a o dvě tři velké ceny bychom dostali technickou direktivu, že něco musíme změnit. Naplánovat něco takového by bylo mnohem náročnější. Bylo by to k ničemu,“ zhodnotil Vasseur. „Všichni však víme, v jaké jsme situaci. Všichni máme v plánu během sezóny nasadit vylepšení předního křídla. Nyní však víme, že ho budeme muset načasovat před Barcelonou.“