logo F1zpravy.czF1online.sk

Newey: Zpronevěřil bych se sám sobě, kdybych zůstal v Red Bullu

Christian Horner a Adrian Newey
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 1. 2025

Co vedlo Adriana Neweyho k uzavření osmnáctileté kapitoly v Red Bullu? Geniální konstruktér několikrát něco naznačil, zatímco šéf stáje Christian Horner pokaždé neochvějně popíral, že by to mělo něco společného se spory uvnitř stáje začátkem loňského roku. Nyní však Newey zcela jednoznačně přiznal, že takto před rokem ani náhodou neplánoval odchod z týmu.

Geniální konstruktér poskytl rozhovor pro německý Auto Motor und Sport, ve kterém přímo ze svého domu odpovídal na zvědavé otázky známého reportéra Michaela Schmidta. Samozřejmě muselo dojít i na jeho odchod z Red Bullu, který se loni v médiích podrobně rozebíral, protože přišel krátce po vypuknutí interní války uvnitř stáje. Sám Adrian nyní přiznal, že takto před rokem na odchod ani v nejmenším nepomýšlel.

„Kdybyste mi před dvanácti měsíci řekl, že odejdu z Red Bullu a začnu znovu, označil bych vás za blázna,“ řekl s úsměvem Newey. „Z různých důvodů jsem však měl pocit, že bych se zpronevěřil sám sobě, kdybych zůstal v Red Bullu. To bylo první náročné rozhodnutí.“

„Když jsem se rozhodl, že nemůžu zůstat v Red Bullu, pokud chci být upřímný sám k sobě, přišla na řadu otázka, co budu dělat dál. S mou manželkou Mandy jsme diskutovali o několika věcech a mluvili jsme i o odchodu do důchodu. Měl jsem v životě to štěstí, že jsem si vydělal dost a nemusím pracovat,“ řekl Adrian.

Ten přiznal, že když padlo rozhodnutí pokračovat v kariéře, automaticky to neznamenalo setrvání ve Formuli 1 nebo ve světě motoristických závodů. Když si však zvolil setrvání, F1 představovala automatickou volbu. „Mohl jsem odjet a lenošit na pláži, nebo dělat něco zcela jiného, například jachtařský America’s Cup, nebo se možná zaměstnat u automobilky a pracovat na silničních vozech, nebo zůstat ve světě automobilových závodů,“ pokračoval Newey.

„Pokud jsem měl zůstat v motorsportu, tak jsem chtěl pokračovat v F1, pokud mě budou chtít. Od deseti let jsem chtěl být designérem závodních aut a měl jsem velké štěstí, že se mi to povedlo. Samozřejmě, zažil jsem dny, kdy mě to moc nebavilo, ale pravda je, že jsem si užíval téměř každý den,“ dodal Adrian.

Tohoto génia si vskutku neumíme představit při návrhu jachty nebo silničního automobilu stejně, jako si neumíme představit, že by své rýsovací prkno a tužky vyměnil za AutoCAD. Po téměř čtyřiceti letech ve Formuli 1 bude Aston Martin jen jeho pátým týmem. Odečteme-li krátké anabáze s Fittipaldim a týmem Haas Lola, nyní ho po Marchi, Williamsu, McLarenu a Red Bullu čeká Aston Martin.

„Přestup je pokaždé jiný. Když jsem přecházel z Marchu do Williamsu, opouštěl jsem maličkou stáj s padesáti lidmi a přecházel jsem do tehdy mnohem většího a etablovaného týmu. Mým úkolem bylo přinést něco z hlediska designu monopostu, ale infrastruktura byla na místě, a podobně to bylo i při přestupu z Williamsu do McLarenu,“ řekl Newey.

„V Red Bullu to bylo něco velmi odlišného. Tým vznikl z popela Jaguaru a nikdy toho moc nedosáhl. Nebylo to jen o designu auta, ale také o rozvoji infrastruktury, komunikace, metodiky a týmového ducha,“ konstatoval nejúspěšnější konstruktér všech dob.

„Nevím, jak to bude vypadat v Aston Martinu, protože jsem ještě nezačal. Předpokládám však, že to bude spíš jako v Red Bullu,“ dodal.

Související zprávy

Diskuze