Co se skutečně stalo mezi Pérezem a Red Bullem?
Sergio Pérez ukončil své působení v Red Bullu a na jeho místo nastoupí Liam Lawson. Jedná se o vyvrcholení měsíců spekulací, dohadů a protichůdných vyjádření. I když situace kolem mexického závodníka dospěla ke svému rozuzlení, ve vzduchu stále visí řada nezodpovězených otázek, na které se pokusili odpovědět známá jména z prostředí padoku F1.
Krátce po oznámení novinek se ozvali dva – Jon Noble z magazínu Autosport a Nate Saunders z ESPN. Jejich články byly velmi potřebné, protože v událostech tohoto týdne zůstalo mnoho nezodpovězených otázek, ba co víc, některé přibyly. Šéf Red Bullu Christian Horner totiž celou záležitost komentoval jako Pérezův dobrovolný odchod.
„V podstatě sám dospěl k závěru, že teď je ten správný čas, aby odešel z Formule 1 a trochu si odpočinul,“ prohlásil Angličan. Saunders na tato slova reagoval už ve svém pilotním článku, když hned po nich dodal: „Zdroje blízké mexickému závodníkovi popírají Hornerova vyjádření.“
Je jasné, že i když Mexičan nyní nemůže mluvit, se svým manažerem Julianem Jakobim se postarali, aby se do světa dostaly informace neoficiální cestou. Právě legendární guru formulových manažerů opakovaně vystupuje v Saundersově článku. Je možné, že jako šedá eminence paddocku mu osobně poskytl některé informace, přestože známý reportér – v minulosti například velmi podrobně informoval o odchodu Daniela Ricciarda do Renaultu – ve svém článku citoval také zdroje z Red Bullu.
Podle Saunderse měl Pérez v podstatě dvě možnosti – zůstat v Red Bullu alespoň rok jako ambasador na základě smlouvy podepsané v květnu, nebo úplně odejít. „Skutečnost, že se oficiální oznámení zpozdilo o hodinu, podtrhuje, jak vypjatá byla jednání z obou stran,“ píše ESPN.
Horner čelil menší vzpouře inženýrů
Pojďme však pěkně popořadě. Klíčovou událostí celé kauzy je Pérezovo květnové prodloužení smlouvy, které diktovalo další průběh. Shodou okolností právě nový kontrakt znamenal negativní zlom v Checově sezóně – po podpisu už nikdy nevystoupil na stupně vítězů.
Pérez pokazil monackou kvalifikaci a v prvním kole měl těžkou nehodu, velmi podobný průběh – s kvalifikačním selháním a nehodou – měl i kanadský víkend a když se Mexičan roztočil v přípravném kole v britské kvalifikaci, někteří lidé prý ztratili trpělivost.
„Zdroje uvedly pro ESPN, že několik předních inženýrů se v Silverstonu obrátilo na Hornera. Pro Red Bull bylo nepochopitelné, že žádné změny procesů nebo nastavení nefungovaly. Dokonce i krátká výměna na postu inženýra, když Hugh Bird nakrátko opustil tým pro rodičovské povinnosti, nenastartovala pilota v monopostu s číslem 11,“ uvedl Saunders z ESPN.
V tomto období měl Pérez čas na záchranu. Red Bull ho podpořil po posledním závodě před letní přestávkou. Říkalo se, že Mexičan za to vděčí svým bohatým sponzorům, ty však Noble ani Saunders nezmiňují. I když se v podstatě shodují, že Red Bull rychle litoval podpisu nové smlouvy s Pérezem, jeho podržení souviselo spíše s nedostatkem alternativ.
Horner a spol. zkrátka doufali, že Daniel Ricciardo zvládne na pohled jednoduchý úkol, porazí Júkiho Cunodu a bude povýšen. Jak se však ukázalo, Australan nepředvedl nic světoborného a tým stejně nikdy neměl v úmyslu povýšit japonského závodníka. Rozhodnutí o dalším postupu mělo padnout na podzim.
„Zdroje ESPN uvedly, že Red Bull věřil Pérezovi až do závodu v Mexiku, ale ten na domácí trati vypadl už v Q1 a následoval chaotický závod. Jeden z vysoce postavených členů týmu tehdy pro ESPN řekl, že pokud zvrat nepřijde před milovanými mexickými fanoušky, tak zřejmě nepřijde nikdy,“ píše zámořský portál.
Red Bull rozběhl horečnatá jednání. Podle ESPN se rozhovory o přestupu Franca Colapinta dostaly do poměrně pokročilé fáze, ale Argentinec začal kopit chyby a tým váhal. Helmut Marko usoudil, že peníze, které by Red Bull musel zaplatit Williamsu, nestojí za risk. Red Bull se proto vrátil ke kořenům a obrátil se k vlastní akademii, která v posledních letech nepřiváděla talenty do F1 v takovém tempu jako za života Dietricha Mateschitze.
Katar přinesl další zlom, na scénu vstupuje Jakobi
Když si Red Bull na přelomu listopadu a prosince uvědomil, že to nepůjde, a zahájil jednání s Pérezem o odchodu. Tým však nebyl v takové komfortní situaci jako v minulosti, kdy prostě mohl zametat s jezdci a ti neměli v kontraktech žádnou „páku“, jak se bránit.
„Když Red Bull podepsal s Pérezem kontrakt, neexistovala cesta, jak změnit názor a jednoduše se rozhodnout pro něco jiného. Ve světě velkých peněz F1 jezdci a jejich manažeři zkrátka neroztrhají multimilionové kontrakty a neodjedou bez dohody,“ uvedl Noble.
„Hlavní zbraní ve výzbroji Péreze byl jeho zkušený manažer Julian Jakobi, který je dobře známý pro své tvrdé obchody, vždyť během své dlouhé kariéry pracoval s osobnostmi jako Ayrton Senna, Alain Prost nebo Jacques Villeneuve,“ dodal Noble.
Podle jeho slov bylo jasné, o co Pérezovi od začátku šlo. Mexický závodník vykopal zákopy a před každým mikrofonem vyjádřil neochvějné přesvědčení, že zůstane v Red Bullu. Nemohl připustit odchod. Šlo zkrátka o peníze – co nejvíce peněz. Až v Abú Dhabí Pérez změnil svou rétoriku a přiznal, že s Red Bullem jedná. Podle dostupných informací však v té době rozhovory probíhaly už nějakou dobu.
„Když vám vyklouzne, že jste otevření dohodě nebo uvažujete o odchodu, oslabí to vaši vyjednávací pozici,“ píše Noble. „Zdá se, že tato bitva probíhala v závěrečné fázi sezóny. Pérez si velmi dobře uvědomoval, co se chystá, ale zakopal se ještě hlouběji ve svém odhodlání pokračovat v Red Bullu.“
Platný kontrakt byl pro Péreze velmi silný nástroj bez ohledu na klauzule. Jen samotná skutečnost, že to trvalo devět dní, nasvědčuje, že s Jakobim neprodali svou kůži levně. Red Bull si nemohl dělat, co chtěl, i proto jsme od Christiana v Kataru slyšeli zajímavá slova.
„Tato situace mu nedělá radost. Ví, jaké tlaky působí v tomto byznysu. My ho budeme podporovat až do šachovnicové vlajky v Abú Dhabí. Co bude dělat dál, to bude v konečném důsledku jeho rozhodnutí. On je dostatečně starý a rozumný na to, aby si sám udělal své závěry,“ řekl Horner.
Znělo to téměř jako apel na Péreze, aby se vzdal a přijal, co mu nabízejí. Checo tušil, že v týmu nezůstane – tým je u jednacího stolu vždy ten mocnější –, ale Red Bull potřeboval dohodu a samotná podstata dohody znamená, že s ní musí souhlasit obě strany.
„Okolo Kataru začaly rozhovory s Pérezem o dalších krocích. Zdroje tvrdí, že Jakobi tvrdě bojoval, aby Red Bull zaplatil ještě více než odhadovanou výši platu osm milionů dolarů za přesun jeho klienta do role ambasadora, což podle něj představovalo ponižující krok pro tak zkušeného vítěze závodů. Red Bull však odmítl zaplatit ještě víc,“ uvedlo ESPN.
To je vyvrcholení a závěr čtyřletého vztahu, který jen zřídka přinášel spokojenost oběma stranám. Pérez zažil v Red Bullu skvělé okamžiky, vyhrál několik závodů a jeho zdržování Lewise Hamiltona v Abú Dhabí v roce 2021 patří k tomu nejlepšímu, co jsme za poslední roky na okruzích viděli. Každá kapitola však má svůj konec a tento byl obzvlášť hořký pro obě strany.