Kolem Monzy jsme cítili beznaděj, přiznali svorně Verstappen, Horner a Marko
Během letní přestávky měly všechny týmy možnost přeskupit síly. To platilo i pro Red Bull, který však volné týdny využil nejhůře ze všech. Když se totiž Formule 1 vrátila do Zandvoortu a Monzy, ukázalo se, že Red Bullu by nemusel stačit ani obrovský náskok v Poháru jezdců. Dokonce i Max Verstappen přiznal, že tehdy mu nebylo všechno jedno.
Korunovaci mistra světa jsme viděli už v předstihu, byť jen před pár týdny si celý Red Bull začal dělat vážné starosti. Po VC Itálie měl Max Verstappen stále náskok 62 bodů, ale McLaren působil dojmem, že by ho mohl porazit na celé čáře. Nakonec se to nestalo.
Max Verstappen dostal otázku, zda někdy v průběhu roku cítil beznaděj. „Kolem Monzy. Neměl jsem z toho dobrý pocit, náš náskok se začal rychle zmenšovat,“ připustil nizozemský závodník. „Abyste se však stali mistrem světa, je třeba být konzistentní. Lidé kolem mě nebyli vždy konzistentní.“
Přestože se Red Bull nevrátil ke své dominanci a McLaren měl stále vynikající auto, nedokázal jej využít. S výjimkou VC Singapuru nemůžeme říci, že by Lando Norris a McLaren odjeli dokonalý víkend.
V Baku vypadl už v Q1 a v závodě jen pomáhal Oscaru Piastrimu, v USA a Brazílii zas trestuhodně zahodil pole position už v první zatáčce. Zůstávají závody v Mexiku a Las Vegas, kde McLaren také nedokázal ukrojit ze své ztráty dostatek bodů.
„V Monze jsem byl skeptický, ale pak jsme to otočili,“ připustil i Helmut Marko. Sportovní poradce už před víkendem avizoval, že pokud Verstappen vyhraje titul, bude to v první řadě jeho zásluha. V Las Vegas se o to postaral vyzrálým rozhodnutím nebojovat s Ferrari.
Jeho cílem bylo porazit Norrise. „Během závodu jsme viděli taktický mistrovský tah. V úvodní fázi ukázal, jaký je rychlostní potenciál, ale pak se koncentroval jen na šampionát a suverénním způsobem dovezl auto domů. Dorazil do cíle ve velkém stylu.“ Nebýt Norrisovy dodatečné zastávky, v cíli by měl desetisekundovou rezervu.
„Na pár závodech auto nebylo nejrychlejší, ale on je stejně vyhrál,“ vzpomíná například na Kanadu či Španělsko. „V Monze jsme určitě narazili na dno, ale on zase a zase z auta ždímal maximum. Neměl žádné nehody a v období, kdy jsme byli jen čtvrtým nejrychlejším týmem, se mu stále dařilo manažovat svůj náskok.“
Šéf týmu Christian Horner poznamenal, že tento mistrovský titul je ve Verstappenově sbírce zatím nejpůsobivější. Souhlasí totiž s jeho analýzou, že až 70 procent ročníku neměl k dispozici nejrychlejší auto.
„Řekl bych, že to sedí,“ zamyslel se Christian Horner. „Takovým bodem obratu se stalo Miami. V autě se jezdilo velmi těžko, ale on se mu dokázal přizpůsobit a využít ho na maximum. V pozdějších závodech jsme se zlepšili, ale kolem Monzy to určitě vypadalo tak, že nám šampionát uniká mezi prsty.“
„Do konce bylo ještě daleko a ve srovnání s McLarenem, Ferrari a v té době dokonce i Mercedesem jsme měli výrazný handicap,“ připomněl jeden z nejúspěšnějších šéfů týmů v historii se čtrnácti tituly. „Inženýři pracovali neúnavně, táhli přesčasy, od brzkého rána a také víkendy, aby zvýšili výkonnost auta.“
„Z mého pohledu byl skutečným bodem zvratu Austin, když jsme získali sprintové vítězství, ve velké ceně jsme byli v první řadě, po čem přišlo pódium. Samozřejmě, Brazílie byla v mnoha ohledech třešničkou na dortu. Byla to tak ohromující jízda, že mu poskytla mečbol,“ dodal.