logo F1zpravy.czF1online.sk

Ecclestonovi se nelíbí současná pravidla. Jezdce odrazují od soubojů, tvrdí

Max Verstappen pred Oscarom Piastrim
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala13. 11. 2024

Ředitelství závodu a komisaři mají v současnosti hodně práce. Množství předjížděcích manévrů, které musí posuzovat, se za poslední roky výrazně zvýšilo. Berniemu Ecclestonovi se to nelíbí a tvrdí, že FIA s trestáním jezdců zachází už příliš daleko.

Ústředním tématem poslední závodní trojice byla pravidla předjíždění, bránění a s tím spojené tresty. V Austinu byl penalizován Lando Norris za předjíždění mimo trať, v Mexiku zase dva tresty dostal Max Verstappen. Obě velké ceny byly dlouho analyzovány a kontroverze kolem nich dosáhla obrovských rozměrů.

Bývalý šéf F1 Bernie Ecclestone se v Brazílii ukázal na startovním roštu a během rozhovorů s novináři rozebral několik témat. Jedním z nich bylo i trestání jezdců, které je podle něj příliš časté a přísné.

Bernie Ecclestone je přesvědčen, že FIA takto odrazuje jezdce od toho, aby se pouštěli do soubojů na trati. „Začíná to být šílené,“ řekl belgické televizi RTBF. „Všechna pravidla by se dala shrnout do jedné věty: Nebojujte, protože se dostanete do problémů.“

„Viděli jsme to už v Mexiku při dvou desetisekundových trestech, které byly uděleny Maxovi. Pokud se za takové věci rozdávají podobné tresty, co se stane, když uvidíme vážnější situaci? Kolik trestných vteřin se bude udělovat potom?“ ptá se 94letý Angličan.

Max Verstappen dostal desetisekundový trest za vytlačení Landa Norrise z trati a druhý za opuštění trati a získání trvalé výhody. Komisaři mají ve svém repertoáru i přísnější penalizace jako přejezd boxovou uličkou či trest STOP/GO, který je však v moderní F1 velmi vzácný.

Komisaři při posuzování soubojů pracují se Směrnicemi o jezdeckých standardech, které popisují, co si může pilot dovolit při útoku a obraně. Směrnice vznikly v reakci na několik sporných situací, při kterých si FIA uvědomila, že pravidla soubojů jsou velmi nejasná.

„Myslím si, že jsme už zajeli trochu příliš daleko. Celé je to příliš uhlazené a metodické. Tohle už není skutečný závod,“ zamyslel se Ecclestone, který vnímá změny nejen ve Formuli 1, ale i ve světě jako takovém. „Jako všechno ve světě, věci se neustále mění. Netvrdím, že lidé, kteří jsou tam teď, odvádějí špatnou práci, jen se dostatečně pozorně nepodívali na věci, které je třeba odstranit nebo upravit.“

Související zprávy

Diskuze