logo F1zpravy.czF1online.sk

Kauza nejrychlejšího kola: Jaké vysvětlení nabídli Horner s Mekiesem?

Max Verstappen a Christian Horner
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 01:35

Lídry jezdeckého šampionátu dělí 52 bodů. Mohlo to být o jeden bod méně, kdyby ho Landovi Norrisovi v závěru závodu nevyfoukl před nosem Daniel Ricciardo, po čemž se znovu začalo řešit propojení Red Bullu a jeho juniorky. Byla pomoc Maxi Verstappenovi jen šťastnou náhodou? Po víkendu v Singapuru muselo na takové otázky odpovědět i vedení Red Bullu.

Daniel Ricciardo se v neděli zapsal do historických statistik, ve kterých bude jeho jméno svítit alespoň jeden rok: Časem 1:34,486 přepsal hodnotu singapurského traťového rekordu, který před ním držel Lewis Hamilton díky výkonu z roku 2023 (1:35,867).

Pro Australana to byl pěkný vzkaz, kterým se rozloučil s kariérou ve Formuli 1. Dobrý dojem však pokazil stín podezření, že červení býci ho takříkajíc zneužili, aby pomohl Maxi Verstappenovi v boji o jezdecký titul.

„Racing Bulls zastavili a na konci závodu zajeli nejrychlejší kolo závodu,“ konstatoval Christian Horner, podle kterého není důvod dělat z toho kauzu. „Není za tím nic víc. Kevin Magnussen by ho zajel také, kdyby nevyjel z trati, a přitom má motory Ferrari. Každý tým je nezávislý.“

Chtěl tím šéf Red Bullu naznačit, že McLaren mohl stejně dobře obvinit Ferrari, že přikázalo svému zákazníkovi zajet nejrychlejší kolo a připravit Norrise o jeden bod? Takový argument by jen sotva uspěl. Magnussen neobul měkké pneumatiky pro radost; na trati dostal defekt po kontaktu s bariérou, a do cíle zbývalo jen třináct kol.

„Jistě, jistě,“ zareagoval Horner, když novináři poukázali na tuto trhlinu v jeho argumentaci. „Vždy se to bude řešit, protože majitelé jsou stejní. Nelze se tedy vyhnout takovým otázkám. A nezapomeňte, že za nejrychlejší kolo dostane vyplacený bonus.“

Ricciardo o zastávku nežádal

Je také důležité poznamenat, že Daniel Ricciardo sám nenavrhoval, že by se mohl pokusit zajet nejrychlejší kolo. S tímto nápadem přišel jeho závodní inženýr, který to formuloval jako pokyn. Australan nevzdoroval. V první řadě ani nevěděl, kdo měl v té chvíli na kontě extra bod, ale zato tušil, že má před sebou zřejmě poslední závod kariéry. Napohled nevinný pokus o nejrychlejší kolo však mohl být takto využit mateřskou stájí.

„Nejrychlejší kolo na světě! Nejrychlejší kolo!“ hlásil pobavený Daniel Ricciardo, který v té chvíli ještě docela nevěděl, co by to mohlo způsobit v padoku. V tu chvíli měl jen určitou představu, jaké má tým úmysly s nejrychlejším kolem. „Měl jsem představu, ale také jsem si pomyslel, že možná mi chtějí dopřát trochu zábavy, protože jsme stejně byli daleko za body.“

V souvislosti s tímto momentem v neděli zejména žertoval. Nejprve prohlásil, že Verstappen mu v případě zisku titulu určitě pošle pod stromeček pěkný dárek, ale téma odlehčil i prohlášením o bonusech: „Slyšel jsem něco o 3,5milionovém bonusu za nejrychlejší kolo, nebo tak něco… V Red Bullu se oháněli závratnými částkami!“

Nejrychlejší kolo by Ricciardovi určitě nepřineslo miliony dolarů a můžeme předpokládat, že se pro něj nerozhodl kvůli pár tisícům. Vítěz osmi velkých cen jen na odstupném v McLarenu vydělal 15 milionů. Christian Horner však z nějakého důvodu cítil potřebu tento bonus zmínit.

Za zamyšlení také stojí otázka, zda by Ricciardo dostal pokyn zajet nejrychlejší kolo i v případě, že by v posledních kolech tento bod držel Max Verstappen. Pokud by se to opravdu stalo, mohli bychom říct, že týmy jsou skutečně nezávislé, jak tvrdí Christian Horner.

Daniel Ricciardo (Getty Images/RB Content Pool)

Nejrychlejší kolo plánoval také Red Bull

K tomuto tématu bychom mohli připojit i vyjádření Sergia Péreze, který prozradil, že boxová zídka Red Bullu uvažovala o zajetí nejrychlejšího kola. Najednou však z tohoto plánu sešlo a pro Red Bull se to ukázalo jako velmi výhodné. Pérezovou zastávkou by sice vzal Norrisovi jeden bod, ale zároveň by přišel o Mexičanovo desáté místo. Situace se tak vyřešila sama.

„Nevím, co se tam stalo. Myslím, že v týmu o tom diskutovali,“ prozradil Sergio Pérez. „Nakonec jsme se rozhodli zůstat na své pozici, protože bylo o všem stejně rozhodnuto. Myslím, že tým o tom uvažoval, ale nakonec k tomu nedošlo.“

Od Red Bullu jsme nedostali vysvětlení, proč vlastně boxová zídka přestala uvažovat o nejrychlejším kole. S Racing Bulls to ovšem nijak nesouvisí. Šéf stáje Laurent Mekies ujistil, že motivace byla výlučně interní.

„Abychom Daniela vrátili do boje o body, potřebovali bychom výjezd bezpečnostního vozu. Daniel byl na agresivní strategii se startem na softech a během závodu jezdil velmi dobrá kola, ale z tak nízké pozice v podstatě neměl šanci se dostat zpět na ty dobré příčky. Nevzdal se a celý závod bojoval,“ pochválil svého jezdce Laurent Mekies.

Následně přiznal, že pro rodáka z Perthu to může být konec kariéry, a ten si prý třeba vychutnat. „Vzhledem k tomu, že tohle mohl být Danielův poslední závod, chtěli jsme mu dát šanci si to vychutnat a odjet s nejrychlejším kolem na kontě.“

Nevíme, jak moc si Ricciardo vychutnal své rozloučení, když na něj vedení Red Bullu takříkajíc zapomnělo. A předpokládáme, že žádný pilot si nebude poslední závod kariéry vychutnávat díky nejrychlejšímu kolu, když skončí v prachu někde na chvostu startovního pole.

Mekies popřel, že by se na toto téma bavil s Red Bullem, a ani před samotným závodem se o takové možnosti vůbec neuvažovalo. „Samozřejmě, že ne. Vždy doufáte ve vhodně načasovaný safety car, který vás vrátí do boje, jinak byste ani nešli závodit. Proto jsme začínali na softech. Na začátku závodu nic takového neplánujete. Ten závod však byl tak náročný a celý ten boj vzadu neměl žádný smysl, takže jsme měli pocit, že udělat to bude správně.“

Konspirátorům nakonec vzkázal: „Je to jednoduché. Po šíleném víkendu jsme mu chtěli dát nějakou šanci. Chtěli jsme mu trochu ulevit, dát mu šanci zajet dobré kolo a ukončit víkend s úspěchem.“

Norris počítá škody

Kdyby Lando Norris získal nejrychlejší kolo ve všech zbývajících závodech sezóny a také v Singapuru, Maxi Verstappenovi by na zisk titulu nestačilo dojet sezónu na druhém místě za soupeřem z McLarenu. Po Abú Zabí bychom byli svědky unikátní situace, kdy by Verstappen a Norris měli přesně stejný počet bodů. Lando by však vyhrál titul díky většímu počtu vítězství.

Doposud platilo, že aby Norris vyhrál titul o jeden bod, musel by každý víkend překonat Verstappena o 8,57 bodu. Nyní se tato hodnota zvýšila na 8,83, což jen poukazuje na fakt, že i nejrychlejší kola jsou v této sezóně důležitá.

Pro mladíka z Bristolu má nyní velkou hodnotu každý jeden. I ten, který mu vzal Ricciardo. „Nemohu s tím nic udělat, takže dobré pro něj,“ řekl Lando Norris. „Já jsem udělal maximum, abych získal nejrychlejší kolo, když jsem měl uprostřed stintu gumy v dobré kondici. Nicméně, nemůžu mít všechno.“

„Na posledních víkendech jsem se snažil dělat maximum pro to, abych sbíral nejrychlejší kola a dost často se mi to podařilo. Na tvrdé směsi uprostřed stintu však nemůžu porazit jezdce na nových softech. Takový je život,“ povzdechl si vítěz nedělního závodu.

Související zprávy

Diskuze