logo F1zpravy.czF1online.sk

Podle Hornera se problémy objevily už v Barceloně 2023: Nebrali jsme je vážně

Sergio Pérez
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala16. 9. 2024

Red Bull po dlouhých týdnech analýz konečně přichází na to, co je třeba zakomponovat do následujícího balíku vylepšení, aby monopost RB20 začal fungovat. Může se nám zdát, že červení býci při tom musí řešit problémy, které se začaly objevovat v úvodu letošního roku, ale Christian Horner prozradil, že jejich kořeny sahají mnohem hlouběji a souvisejí i s Maxem Verstappenem.

Sergia Péreze pronásledují problémy s vyvážením auta už velmi dlouho. Verstappen monopost RB20 ještě dokázal ovládnout, sbíral body a dokonce i pódia. Zlom nastal po letní přestávce, kdy Pérez hlásil, že už i jeho kolega ví, co je to jezdit s problémovým autem a nebýt schopen s tím nic udělat.

Červení býci následně v Baku představili novou podlahu. Kromě ní nepřinesli nic jiného, ale i podlaha stačila k tomu, aby Checo mluvil o „nejlepším balíku vylepšení v sezóně“ a po dlouhé době konečně vstal z popela. Zdá se, že v Milton Keynes už začínají rozumět svému monopostu a tuší, v čem spočívají problémy s vyvážením.

Mimořádně zajímavá jsou v této souvislosti slova Christiana Hornera, kterého cituje německý magazín Auto Motor und Sport. K prvnímu zlomu ve vývoji prý nedošlo ani na začátku letošního roku, ani loni v Austinu. „Zpětně jsme zkoumali historii vývoje a ukázalo se, že k první chybě došlo už při upgradu podlahy v Barceloně 2023. To byla i velká cena, na které Checo začal mít problémy s monopostem. Tehdy jsme to nebrali tak vážně, protože Max vyhrál.“

A Max jen vyhrával a vyhrával. Nebyl důvod myslet si, že něco není v pořádku. Vysvětlení se zdálo být velmi jednoduché: Sergio Pérez na to prostě nemá.

Další chyba ve vývoji se zřejmě stala ve zmíněném Austinu, což Christian Horner prozradil před pár týdny. Potom následovalo představení monopostu RB20, se kterým zpočátku dokázal pracovat i Sergio Pérez. „Letos v Imole jsme se však vydali opravdu špatným směrem,“ říká Helmut Marko a pojmenovává tím moment, kdy Pérez opět začal padat střemhlav dolů.

A Max jen vyhrával a vyhrával. Nebyl důvod myslet si, že něco není v pořádku. Vysvětlení se zdálo být velmi jednoduché: Sergio Pérez na to prostě nemá.

A Max jen vyhrával, až když najednou vyhrávat přestal. Po VC Španělska už žádná vítězná trofej nepřibyla do vitríny Red Bullu v Milton Keynes.

Téměř jako lusknutím prstu se z nejdominantnějšího monopostu v historii Formule 1 stal jen slabý odvar. Jak se Red Bull mohl takto vzdálit ze svého chodníčku, že se mu nakonec ztratil z dohledu a on začal bloudit v džungli technických řešení?

Verstappenův talent je požehnáním, ale může být i prokletím

Pro odpověď se můžeme vrátit do sezóny 2020. Pokud si připomeneme slova technického ředitele Red Bullu Pierra Wachého a k nim přidáme i čerstvé vyjádření Christiana Hornera, dospějeme k tomu, že mít v týmu Maxe Verstappena je dvousečná zbraň. Na jedné straně má v sobě fenomenální talent, na druhé právě tento talent může tým svést do propasti.

Na to si však musíme v rychlosti připomenout, co se událo v roce 2020: Red Bull odstartoval sezónu ve velmi dobré formě, uprostřed sezóny však zažil pád a až ke konci roku se opět pozvedl — tento trend není až tak patrný na výsledcích Maxe Verstappena, ale jasně si ho všimneme na těch Albonových.

Podle Wachého bylo zřejmé, že technické oddělení se při vývoji vydalo nesprávným směrem a až ke konci roku napravilo svůj kurz. Velmi zajímavé je však vysvětlení toho, jak k tomuto pádu došlo a co vedlo k tomu, že monopost začal být v průběhu ročníku extrémně nestabilní.

„Je ironií, že v roce 2020 byl Maxův talent spoluodpovědným za naše problémy,“ vzpomínal na rok 2020 Pierre Waché. „Má v sobě schopnost dostat pod kontrolu tuto nestabilitu auta, což je pro některé jiné jezdce nemožné. Víme, že když někdy dostanete auto takto na hranu, tak ho tím můžete zrychlit. Ani si neuvědomujete, že jedete nesprávným směrem, protože z auta stále ždímáte víc a víc času na kolo.“

„Zpočátku si to neuvědomujete, protože [Max] má takový talent. Pokračujete tedy týmž směrem, ale jednou zajdete příliš daleko,“ pokračoval technický šéf Red Bullu. „Pak vám trvá několik měsíců, než se vrátíte a uvědomíte si, že jste šli nesprávnou cestou.“

Verstappenův talent opíjel inženýry. „Je velmi přínosné, že Max dokáže jezdit s autem, které je vzadu nestabilní, a z takového auta umí vyždímat více výkonu. Když mu však dáme auto, které už není dostatečně stabilní, limitujeme potenciál monopostu. Jeho talent nám trochu zakrýval oči před tím, co se dělo.“

Red Bullu se konečně vrátil zrak

V případě Red Bullu se dlouho analyzovalo, proč vlastně inženýři nepomohou Sergiovi Pérezovi — jeho problémy ho obíraly o body v konstruktérském šampionátu. Argument se však nabízel v podstatě sám: Proč by tým upravoval — v překladu zpomaloval — monopost tak, aby vyhovoval pomalejšímu jezdci? Úkolem technického oddělení je totiž přijímat řešení, která budou přinášet důležité desetinky na kolo.

Inu, na případě Red Bullu — Alexe Albona i Sergia Péreze — se ukazuje, že ignorovat druhou stranu garáže vedle fenomenálního jezdce se nemusí vyplatit. Jistý čas to může fungovat a přinášet vynikající výsledky, protože technické oddělení se nemusí zabývat chybami ve vývoji; Verstappen je zkrátka zamaskoval svými dovednostmi. Inženýři se tak mohou vrhnout na další a další balík novinek, dokud před sebou netlačí tak velký balvan slepený z chybných řešení, že celý tým převálcuje, jak se to Red Bullu stalo v roce 2020 a v úvodu této sezóny.

V Milton Keynes však už vidí světlo na konci tunelu. Helmut Marko avizuje, že po podzimní pauze uvidíme nový balíček. „V Austinu nasadíme balíček, o kterém věříme, že nás udělá konkurenceschopnějšími — potenciálně dokonce až velmi konkurenceschopnými.“

A to vše poté, co monopost začal pasovat i Sergiu Pérezovi.

Související zprávy

Diskuze