logo F1zpravy.czF1online.sk

Marko už nepočítá s konstruktérským titulem. V Baku lamentoval nad Verstappenovým autem

Helmut Marko
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala16. 9. 2024

Heslem každého sportovce by mělo být: Nikdy se nevzdávej! Někdy se však na situaci třeba podívat i střízlivýma očima. V Red Bullu už ztrácejí víru v zisk konstruktérského titulu poté, co Sergio Pérez v Baku vypadl a Max Verstappen zažil jeden z nejhorších víkendů od startu éry přísavného efektu.

Verstappenovo páté místo nevypadá tak špatně, dokud si neuvědomíme dvě skutečnosti. Za prvé, nehoda Sergia Péreze a Carlose Sainze ho posunula o dvě pozice výše. Za druhé, v závodě ho porazil dokonce i Lando Norris, který startoval devět příček za ním.

„Je to frustrující, když si vzpomenete, kde se Lando kvalifikoval, ale přesto jsme ho nedokázali porazit,“ zakroutil hlavou nespokojený šéf Red Bullu Christian Horner a útěchu hledal v tom, že Norris ukrojil z náskoku jen málo. „Aspoň nezískal velký počet bodů…“

Verstappen mohl mít i lepší závod, kdyby se nezasekl za Alexem Albonem. Williams byl na rovinkách velmi rychlý i bez DRS. Při obraně sice ztrácel čas, a tak uvažoval, že by ostatní pustil před sebe, ale nakonec držel pozici. V opačném případě by Landovi Norrisovi vůbec nepomohl, jelikož podle Helmuta Marka mohl být Verstappen „o vteřinu rychlejší“ oproti tempu, které držel Albon.

„Nedostal se dopředu kvůli této situaci s DRS. To nás zahnalo Norrisovi do náruče. Celkově jsme však v Maxově případě byli velmi pomalí,“ zhodnotil Helmut Marko, který to nevyčítá svému jezdci. On místy dokázal ze svého monopostu vyčarovat i velmi rychlá kola. „Nedokázal to však dělat konzistentně.“

„Na konci jsme zase chtěli jet po bod za nejrychlejší kolo, ale opět to nevyšlo kvůli nehodě,“ připomněl nenápadnou zastávku v boxech, která se odehrávala přesně v té chvíli, kdy se za druhou zatáčkou Sergio Pérez a Carlos Sainz zapíchli do bariéry.

Pérez je ázerbájdžánským specialistou, přesto je překvapením, že v neděli strčil Verstappena do kapsy. „Oba jezdili s rozdílnými nastaveními,“ vysvětlil Marko. „Checovo nastavení fungovalo. Během celého závodu byl do tří vteřin za Leclercem. Max to vůbec nedokázal.“

„Jakmile jsme se dostali do jedné či dvou vteřin za auto vpředu, tak se brzdy po jednom-dvou kolech přehřály. Opotřebování pneumatik zas bylo mnohem vyšší. Z teoretického hlediska rozdíl nebyl tak velký, ale z praktického měl obrovský dopad,“ hájil trojnásobného mistra světa.

Red Bullu absolutně nevyšly změny v nastaveních, která udělal před kvalifikací. Max Verstappen prozradil, že v závodě měl pocit, jako by jezdil na motokáře. „Po celou dobu a na obou nápravách jsem měl kolo ve vzduchu, a to ve všech pomalých zatáčkách. Pak nemáte žádný grip. To byl ve skutečnosti můj problém.“ Na třech kolech se vůz více klouže, což zbylé tři pneumatiky přehřívá a ničí.

Lando Norris a Max Verstappen mají za sebou víkend promarněných příležitostí. Norris nedokázal naplno využít další zaváhání Red Bullu, Verstappen zase Norrisovo vypadnutí v Q1. Helmut Marko však vidí jeden povzbudivý fakt: „Přesto všemu jsme v jezdeckém šampionátu ztratili jen tři body, takže bych řekl, že jsme stejně měli štěstí.“

Konstruktérský titul? Zapomeňme!

To však nelze říci o konstruktérském šampionátu. Po VC Španělska se nestalo, že by si McLaren odnesl ze soutěžního víkendu méně bodů než Red Bull. Na posledních sedmi velkých cenách ho na body zdolal v poměru 239:126.

Helmut Marko si už nedělá žádné iluze, že by to jeho tým ještě dokázal otočit. V Baku dostal velmi přímou otázku, zda už interně vzdávají boj o konstruktérský šampionát, a Marko poskytl přímou odpověď: „Pokud mám být upřímný, tak ano.“

V Milton Keynes však živí naději, že v McLarenu opět klopýtnou o vlastní nohu. „Pozitivem je, že Piastri je bodově velmi blízko Landovi. V jejich týmu a ohledně papájových pravidel se tak brzy nedočkáme žádného vyjasnění situace,“ doufá sportovní poradce stáje.

Samozřejmě, Red Bull se nemůže spoléhat na interní bitvu mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim. „Musíme najít rychlost a auto se musí snáze nastavovat. Podle toho, co jsme tady viděli, jsme však sebevědomí, že se nám to může podařit a že dokážeme vyhrát jezdecký titul i vlastními silami. Jedeme správným směrem.“

Verstappenův 59bodový náskok je stále více než slušný. Pokud nevypadne v žádném závodě nebo neskončí někde na konci první desítky a Norris nezíská 25 bodů najednou, může to zvládnout. Před Singapurem jsou však v Red Bullu opatrní. Vracejí se na okruh, který je loni připravil o čistý štít.

„Obávám se, že před Austinem se nám nepodaří udělat krok vpřed. Singapur ještě budeme muset zvládnout,“ konstatuje Marko, podle kterého situaci komplikuje i nehoda Sergia Péreze. „Musíme prozkoumat, jak velké škody jsou na Checově autě a kolik nám vlastně zbylo komponentů. Na Singapur jsme měli připraveno pár menších věcí, ale tato nehoda znamená, že situaci je třeba zcela přehodnotit.“

Související zprávy

Diskuze