logo F1zpravy.czF1online.sk

Red Bull se stížnostmi neuspěl, podle FIA jsou přední křídla soupeřů v pořádku

Oscar Piastri
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 9. 2024

Momentálně nejdynamičtější zákulisní bojiště nám po skončení letní přestávky opět zaplnilo část mediálního prostoru. Ve Formuli 1 se znovu hovoří o flexibilních křídlech jako o oblasti, ve které zejména dva týmy odskočily konkurentům. McLaren a Mercedes získaly pozornost soupeřů, zejména Red Bullu.

Stáj z Milton Keynes přišla o svou konkurenční výhodu a zdá se, že také o svůj status průkopníka v oblasti ohebných komponentů. Zástupci Red Bullu během italského víkendu opět upozorňovali na flexibilitu předních křídel McLarenu a Mercedesu.

Podle některých odvážných názorů jsou právě tyto křídla hlavní příčinou zmrtvýchvstání dvou jmenovaných týmů. Ty byly začátkem roku daleko za Red Bullem a o krok pozadu za Ferrari, ale karta se postupně obrátila. Nespokojenost Christiana Hornera a Helmuta Marka si nakonec získala i méně hlasitou podporu Frédérica Vasseura. Red Bull dosáhl v tomto novém zákulisním boji dílčích úspěchů, když FIA během belgických tréninků speciálními kamerami zkoumala přední křídla jednotlivých týmů a pokračuje v tom i nadále.

K okamžité změně pravidel či trestání viníků však nedojde. Jedinou možností je změna pravidel před začátkem sezóny 2025. „Myslím si, že přední křídlo je oblast, ve které ostatní objevili výkon,“ uvedl Christian Horner.

FIA je však v boji s flexibilitou, která se ve Formuli 1 řeší celé dekády, vždy o krok pozadu. Je to pokaždé ta samá písnička. Kontroloři navrhnou zátěžové testy, které se neustále zpřísňují, ale chytré hlavy v továrnách týmů vždy najdou způsob, jak testem projít a zároveň dosáhnout požadované flexibility.

FIA: Všechna přední křídla jsou legální

„Myslím si, že pravidla jsou velmi jasná a podle mě je to věc FIA. Její testy prošly, ale musíme se podívat i na formulaci samotných pravidel,“ řekl Horner, který odkazoval na rok 2021, kdy to byl Red Bull, kdo vedl pole při zkoumání šedých zón a přestože testy prošel, jejich křídla se ve vysoké rychlosti ohýbala. Mercedes tehdy hlásil velkou nespokojenost a FIA změnila parametry testů uprostřed sezóny. Letos však k ničemu takovému nedojde.

„FIA zkoumá přední křídla na každém závodě a provádí četné kontroly (soulad povrchů a ohybů s pravidly) s ohledem na příslušné technické předpisy F1. Všechna přední křídla jsou v současnosti v souladu s předpisy pro rok 2024,“ uvádí se v prohlášení Mezinárodní automobilové federace.

„Od Velké ceny Belgie získává FIA z tréninků další data k posouzení dynamického chování prostřednictvím videokamery, která snímá přední křídla v místech neviditelných kamerami FOM. V této praxi se bude pokračovat minimálně do Velké ceny Singapuru, aby se zajistilo, že každý tým bude jezdit s předepsanou kamerou FIA na různých typech okruhů (s nízkým, středním, vysokým a velmi vysokým přítlakem),“ pokračuje federace ve svém vysvětlení.

„Díky tomu se získá rozsáhlá databáze, která FIA umožní vytvořit si co nejobjektivnější obraz o situaci a kvantifikovat rozdíly mezi různými dynamickými modely pozorovanými na trati. Žádný komponent není absolutně pevný a proto se provádějí zátěžové testy,“ dodává FIA.

„Přední křídlo bylo po celá léta náročnou oblastí, protože aerodynamické modely zatížení se mezi jednotlivými soutěžícími liší. Proto je obtížné najít vektor zatížení, který by pokryl všechny typy konstrukce předního křídla,“ dodává FIA.

Federace na závěr vysvětlila, že kontrola dalších komponentů, například zadního křídla či kraje podlahy, je jednodušší, protože v těchto oblastech se modely jednotlivých týmů více podobají. „FIA má právo zavést nové testy v případě podezření na nesrovnalosti. Neplánujeme žádná krátkodobá opatření, ale situaci nadále vyhodnocujeme ve střednědobém a dlouhodobém horizontu,“ uvádí FIA na závěr.

Související zprávy

Diskuze