logo F1zpravy.czF1online.sk

Helmut Marko: Přední křídla McLarenu a Mercedesu je třeba prozkoumat

Oscar Piastri s aerodynamickými senzormi
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala2. 9. 2024

Chvíli jsme si od kauzy flexibilních předních křídel dali pauzu, ale Red Bull se stará o to, aby se v této sezóně odehrál i druhý poločas. Po silném návratu McLarenu do kolotoče F1 a ještě výraznějším propadu Red Bullu se z jejich tábora ozývají hlasy, které opět žádají přezkoumání předních křídel McLarenu a Mercedesu.

O předních křídlech jsme už něco slyšeli začátkem roku, kdy náhle ožily týmy z Wokingu a Brackley. Red Bull měl už tehdy v zákulisí požádat FIA o jejich přezkoumání, na což FIA nejprve nereagovala, ale nakonec přece jen podnikla jisté kroky. V pátečních trénincích na VC Belgie se zaměřila na přední křídla pomocí kamer a snímala jejich flexibilitu.

Cílem bylo nasbírat dostatek dat k vyhodnocení, zda je nutná změna pravidel. Regule se však nemají měnit v letošním roce, ale s výhledem na sezónu 2025. Red Bull zřejmě po posledních dvou velkých cenách vnímá, jakou hrozbu McLaren představuje pro příští ročník, a proto opět začíná tlačit na toto téma.

“Přední křídla McLarenu a Mercedesu je třeba prozkoumat,” naléhá Helmut Marko, kterého po kvalifikaci na VC Itálie zpovídali reportéři ORF. Právě v kvalifikaci se Red Bull ocitl v problémech a McLaren obsadil první řadu.

Po závodě v Zandvoortu se Christian Horner nechtěl bavit o tom, zda se Red Bull při vývoji nevydal nesprávným směrem. Stejně jako jeho kolega ukazoval na McLaren a jeho motorového dodavatele. “Jde spíše o to, kde ostatní našli výkon navíc. Myslím si, že přední křídlo je oblast, ve které ostatní objevili výkon.”

Podle šéfa Red Bullu nebylo žádnou náhodou, že se přední křídla McLarenu a Mercedesu na posledních pár závodech podobala. “Myslím si, že se [od ostatních] dost odlišují způsobem, jakým jsou využívána. Když se podíváte na úhel předního křídla McLarenu a Mercedesu, jsou výrazně odlišná od zbytku startovního pole. Neustále se snažíte zjistit, kde vaši soupeři nacházejí výkon navíc, a myslím si, že pro ně je klíčové právě přední křídlo.”

V článku 3.2.2 technických předpisů se jasně uvádí, že všechny komponenty, které ovlivňují aerodynamický výkon auta, musí být pevně zajištěny a nepohyblivé vzhledem k jejich referenčnímu rámci definovanému v článku 3.3.

I přední křídlo tedy musí být nepohyblivé. FIA to kontroluje statickými testy, ale pokud bude mít podezření, že se týmům daří je obcházet, v článku 3.15.1 si vyhrazuje právo zavést nové testy tak, aby byl článek 3.2.2 naplněn.

Otázkou je, kdy nastane ten bod, kdy si FIA řekne, že to je už příliš. Přední křídla totiž rozhodně nejsou „nepohyblivá“. I na palubních kamerách je snadno vidět, jak se ve vysokých rychlostech jednotlivé části ohýbají. Jde jen o to, že v McLarenu a Mercedesu to zatím udělali nejšikovněji. Red Bullu by proto vyhovovalo, kdyby FIA bouchla do stolu a co nejdříve prohlásila: A dost!

Auta McLarenu a Mercedesu tak stále úspěšně procházejí statickými testy FIA. To však Red Bullu nestačí. Horner v Monze připomněl jednu starší kauzu. “Myslím si, že pravidla jsou velmi jasná a že je to věc FIA. Jejich testy prošly, ale musíme se podívat i na formulaci samotných pravidel.”

“Podívejme se na rok 2021 a období kolem Baku. Tehdy došlo ke změnám pravidel předních křídel. A i když naše přední křídla procházela testy, využívala elasticitu,” připomněl začátek éry, kdy se začal častěji zmiňovat „duch pravidel“. “Tohle je věc FIA. Nechávám to tak a vkládám v ni důvěru, že se s tím vypořádá.”

Šéf Ferrari Frédéric Vasseur se do tohoto tématu nenechal vtáhnout. “Tohle je debata, kterou nechceme vést s vámi. Budeme ji mít s [šéfem FIA pro monoposty] Nikolasem Tombazisem, ale musíme respektovat rozhodnutí FIA. Budeme to řešit interně s FIA.”

Související zprávy

Diskuze