logo F1zpravy.czF1online.sk

Podle Hornera data nesedí: Nemůžeme věřit vlastním vývojovým nástrojům

Max Verstappen pred Georgeom Russellom
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala2. 9. 2024

Max Verstappen před týdnem ztratil na vítěze velké ceny 20 sekund, v Monze však až 40 sekund. Trend není dobrý a celý Red Bull začíná přepočítávat body v obou šampionátech. Christian Horner cítí, že situaci je třeba urgentně řešit, ale jeho tým má problém: Nemůže se spolehnout na svůj větrný tunel.

Aby se Lando Norris stal mistrem světa, potřebuje náskok Maxe Verstappena stahovat o alespoň sedm až osm bodů na každém závodě až do konce sezóny. V Monze se mu to podařilo i přesto, že z pohledu McLarenu to byl naprosto nezvládnutý závod.

V podání Red Bullu však byly výsledky ještě horší. „S takovou rychlostí, jakou jsme předvedli, se určitě dostaneme pod tlak v obou šampionátech,“ uvědomuje si Christian Horner. „Měli jsme čtvrté nejrychlejší auto, taková je realita. Pokud chceme mít jistotu, že získáme oba tituly, musíme to otočit, musíme zvýšit výkonnost auta.“

„Současnou situaci je třeba velmi rychle zvrátit. Myslím si, že tento okruh odhalil nedostatky auta v porovnání s minulým rokem a také si myslím, že máme velmi jasný problém, který se o víkendu dostal do popředí. Víme, že ho musíme vyřešit. V opačném případě se dostaneme pod obrovský tlak,“ upozorňuje služebně nejstarší šéf týmu v padoku.

Max Verstappen po kvalifikaci mluvil o tom, že když se Red Bull snaží odstranit jeden problém na monopostu, najednou se objeví další. Horner nyní vysvětlil, na co tím narážel: V Milton Keynes neumí najít zlatý střed mezi minimalizací nestability zadní části a nedotáčivostí.

„Je to spíše o balanci. Stoprocentně jde o balanc,“ reaguje Horner. „Přední a zadní část auta nespolupracují. Max a Checo se v nájezdech do zatáček nemohou spolehnout na zadní část. Pak se to snažíte kompenzovat, ale tím zvýšíte nedotáčivost. Je to na hraně.“

„Viděli jsme to v kvalifikaci. Na použitých gumách jsme měli dobrý balanc a zajeli jsme 1:19,6, čímž jsme se vyrovnali nejlepším časům. Pak jsme nasadili dvě sady nových gum, balanc se úplně rozhodil a my jsme byli o čtyři a půl desetiny pomalejší,“ vysvětlil změnu ve vyvážení, která může být způsobena tím, že zadní kola jsou širší. Nasazení nových gum tím pádem výrazněji zvýší přilnavost na zadní nápravě a posune balanc auta směrem dozadu — auto je nedotáčivější.

Návrat ke staršímu autu odhalil nepříjemné skutečnosti

S tímto problémem souvisely i nizozemské experimenty se starší verzí auta. Výsledky nebyly uspokojivé. Zdá se, že monopost RB20 má vrozené vady už od začátku sezóny. Zpočátku je však nebylo vidět, protože soupeři neměli dostatečnou rychlost.

„Když se v tom začnete hrabat, myslím si, že některé problémy jsme měli už v úvodu roku, kdy jsme vyhrávali závody s náskokem 20 sekund,“ připustil 50letý Brit. „I když nedávná vylepšení přidala na monopostu přítlak, zároveň vytvořila nesoulad mezi přední a zadní částí. Vidíme to. Náš větrný tunel to sice netvrdí, ale říká to trať.“

„Takže je třeba to vyřešit, protože to znamená, že nemůžeme věřit svým nástrojům. V tom případě se musíte vracet k datům z trati a předchozím zkušenostem,“ zdůrazňuje.

Donedávna měl velmi podobné problémy Mercedes. Red Bull nyní na vlastní kůži zažívá, co trápilo stáj pod vedením Tota Wolffa v předchozích dvou sezónách. Na rozdíl od stříbrných šípů se však v Milton Keynes mají z čeho odrazit; monopost byl ještě před pár měsíci dominantní.

„V jistých oblastech jsme narazili na strop a jednotlivé části auta se rozcházejí. Snad kdybychom někdy měli o trochu méně přítlaku, ale celkově lepší balanc, tak bychom zajížděli lepší časy, měli lepší degradaci, lepší management pneumatik a všechny další aspekty,“ hovoří o potenciálních ziscích, které by mohly plynout z návratu ke starší specifikaci.

Je však třeba zjistit, která přesně by to měla být. „Musíte se ptát na všechno. Změnilo se ještě něco dalšího? Nemůžeme nechat kámen na kameni. Na závodech kolem Miami, Číny a Japonska jsme však vyhrávali velmi lehce. Když je auto ve správném okně, funguje podle očekávání, resp. blíže k očekáváním. Toto okno je však velmi malé. S tím musíme pracovat — musíme ho rozšířit.“

Související zprávy

Diskuze