logo F1zpravy.czF1online.sk

Wolff se omluvil Russellovi a naznačil, v čem byl problém

George Russell
© X/F1
Milan Kubala
Milan Kubala29. 7. 2024

George Russell v neděli udělal všechno správně. Odjel vynikající závod, navrhl si vítěznou strategii a v závěru odrazil útok Lewise Hamiltona. Vítězem se však stejně nestal. Toto Wolff se mu omlouvá za selhání týmu, který se při přípravě monopostu zmýlil, a tak po skončení závodu nesplnil technická pravidla.

Monopost George Russella nakonec nedodržel hmotnostní limit, který je stanoven na 798 kilogramů. Mercedesu W15 chybělo 1,5 kg, za což teoreticky mohla být zodpovědná strategie. Jednozastávková taktika opotřebovala tvrdé pneumatiky takříkajíc „na kost“, a ty nakonec nebyly dostatečně těžké.

Kompletní čtyři kola s obutými novými sliky váží 47 kilogramů, přičemž během jízdy z nich postupně „ubývá“. Na trati se tvoří známé žmolky, které na konci závodu piloti sbírají. Neví se, kolik přesně George Russell ztratil gramů tím, že nešel na jeden, ale na dva pitstopy, ale Christian Horner z Red Bullu naznačil, že zde by mohl být pes zakopán.

„Ano, určitě. Jsem si jist, že tím byste ztratili více než jedno kilo gumy,“ poznamenal Christian Horner na margo rozdílu v hmotnosti pneumatik, pokud se pilot rozhodne pro jeden nebo dva pitstopy. „Jsou to velmi smutné zprávy pro George, ale byla to chyba v jejich výpočtech.“

Toto Wolff po závodě konstatoval, že tato chyba se „ničím nedá ospravedlnit“ a také poukázal na podobný důvod jako šéf Red Bullu. „Při jedné zastávce očekáváte ztrátu gumy, ale to není omluva. Pokud komisaři rozhodnou, že to bylo porušení pravidel, tak tomu tak bylo a my se jako tým musíme z toho poučit.“

„George si z dnešního dne může odnést pozitiva, ale pro jezdce je to obrovská rána, když útočí na vítězství a pravděpodobně mu bude sebráno,“ říkal ještě před oficiálním verdiktem komisařů. „Ale on toho vyhraje ještě hodně.“

Potenciální chyba ve výpočtu se však mohla objevit také v důsledku toho, že v sobotu se jezdilo na gumách do přechodných podmínek. Ty mají také dezén a jsou těžší než sliky. Pokud Mercedes nechtěně počítal s intermediálkami namísto sliků, rozdíl mohl být na světě. V tom případě by však nemusel projít kontrolou ani monopost Lewise Hamiltona.

Teoreticky mohlo Russella zachránit, kdyby se v Belgii jezdilo také dojezdové kolo. Na to však pravidla nehledí. „Hmotnost monopostu bez paliva nesmí v žádném okamžiku soutěže klesnout pod 798 kilogramů,“ píše se v článku 4.1, za který byl Russell diskvalifikován. Týká se to tedy i posledního kola závodu ještě před dojezdem do boxů.

Hypoteticky se navíc může stát, že závod bude ukončen v předposledním kole závodu a například pro nepřízeň počasí už nebude restartován. Nebo Russellovi selže pohonná jednotka hned po šachovnicové vlajce. Možností, co by se mohlo stát, je mnoho, ale jedno je jisté: V tom případě by Russell stejně neměl šanci nasbírat dodatečné bulky gumy. Inženýři se proto na ně nesmí spoléhat, což jasně poukazuje na problém: Chyba je na straně výpočtů týmu, ne toho, že v dojezdovém kole nesbíral bulky.

„Diskvalifikaci musíme přijmout chlapsky. Je jasné, že jsme udělali chybu a potřebujeme se z ní poučit. Přehodnotíme, co se stalo a pochopíme, kde se to pokazilo. Přijít o double je frustrující a můžeme se jen omluvit Georgeovi, který odjel velmi silný závod,“ pochválil svého jezdce Wolff. „Samozřejmě, Lewis je povýšen na první místo. Byl nejrychlejším mužem na dvouzastávkové strategii a je z něj zasloužený vítěz.“

„I přes diskvalifikaci měl tento víkend spoustu pozitiv. Měli jsme auto, které na dvou různých strategiích udávalo laťku. Před pár měsíci by to bylo nepředstavitelné. Na letní přestávku odjíždíme se třemi vítězstvími z posledních čtyř závodů. Po odstávce továren se vrátíme revitalizovaní a s cílem pokračovat na této pozitivní trajektorii,“ doplnil.

Související zprávy

Diskuze