Novou podlahu dostal v Silverstonu jen Verstappen, patřil mu i náhradní kus
V Silverstonu se vyostřila situace v Red Bullu. Tento tým bojuje o své udržení v čele konstruktérského pořadí, i když je to boj tak trochu s jednou rukou za zády. Bodové zisky Sergia Péreze jsou totiž horší než ty Nica Hülkenberga. Mexický závodník působí rezignovaně, zlomeně a smutně. Drobná epizodka z britské GP přitom dokazuje, jak těžké to ve skutečnosti má týmový kolega Maxe Verstappena.
Pamětníci si možná ještě vzpomenou na závod v Silverstonu v roce 2010. Red Bull tehdy připravil jen jeden kus nového předního křídla, který přistál v garáži Sebastiana Vettela, zatímco Mark Webber jezdil se starým. Nespokojený Australan se následně pustil do svého týmu a na trati pak i do Vettela. Webber se po startu z druhého místa dostal v první zatáčce přes týmového kolegu a nakonec vyhrál. Ve vysílačce po závodě ironicky poznamenal: „Na týmovou dvojku to není špatné.“
Red Bull se dlouhá léta pyšnil svou politikou rovného zacházení. Oba jezdci mají stejné příležitosti, hrdili se Christian Horner a svého času také Dietrich Mateschitz. Jak to však bývá v každém týmu F1, je to pořádný nesmysl. Pokaždé naleznete rozdíly, ať už jde o malé drobnosti, nebo viditelné znaky rozdílného zacházení. Rozdíl je „jen“ v jejich míře.
Dobrým příkladem je i uplynulá britská GP, která poskytla perfektní důkaz, že i když jsou si všechna zvířata rovná, některá jsou rovnější. Samozřejmě, o výkonech Sergia Péreze bychom mohli psát donekonečna a jakékoli favorizování Maxe Verstappena je naprosto pochopitelné. Na druhé straně jde o dobrý příklad ze života týmové dvojky holandského šampiona.
Drobná vylepšení podlahy
Red Bull nasadil v Silverstonu drobné upgrady svého monopostu. Tým stále čeká na nějaké zásadnější úpravy RB20, ale postupně na něj přidává malá vylepšení. Dobrým příkladem je také britská GP. V oficiálním dokumentu FIA se uvádí, že inženýři kolem odcházejícího hlavního technického ředitele Adriana Neweyho vylepšili podlahu. Nejde o nějaké obrovské změny, spíše drobné úpravy, které však stále měly vliv na výkonnost, což tým také přiznal.
Samotný víkend probíhal podle dobře známého scénáře – Max Verstappen v boji o vítězství, Sergio Pérez v boji o postup do Q3. Mexický závodník to však pokazil ještě víc než obvykle, když v přípravném kole v první části kvalifikace skončil ve štěrku. Nedělní závod přinesl po nevydařené strategii další zklamání.
Pérez čelil nepříjemným otázkám a nijak neskrýval, že víkend byl „katastrofou“. Britská GP ovšem kromě spekulací o jeho definitivním odchodu přinesla další zajímavý příběh. „Snažíme se najít řešení a myslím si, že děláme dobré pokroky,“ řekl jako obvykle optimistický Pérez, kterého cituje RaceFans. „Čekáme na odemčení pár desetin, které by nám výrazně usnadnily život a vrátily nás zpět tam, kde jsme byli začátkem roku.“
Verstappen dostal dva kusy nové podlahy, ne jednu
Pozornému oku novinářů však neuniklo, že Mexičan jezdí se starou specifikací podlahy. Tento „minimální upgrade“, jak jej nazval boss stáje Christian Horner, dostal jen Max Verstappen, zatímco Sergio Pérez by měl následovat v Maďarsku. Nový kus tak nepřinese „pár desetin“, po kterých Checo touží, protože i v Silverstonu bylo na první pohled jasné, že se nejedná o výrazně lepší podlahu.
„Tento víkend jsme měli k dispozici jen jednu podlahu na jedné straně garáže,“ přiznal Horner. Toho však průběh víkendu v Silverstonu usvědčil ze lži. Max Verstappen totiž v kvalifikaci tento nový kus naprosto zničil při přejezdu přes štěrkovou zónu.
Podle šéfa Red Bullu byla podlaha „na šrot“ a mechanici se museli hodně snažit, aby minimalizovali škody. Prý přišel až o sto bodů přítlaku, což je přímo šílené číslo. „Díky opravám, které mechanici dokázali provést mezi jednotlivými částmi kvalifikace, se nám podařilo získat zpět značnou část přítlaku. Nejde ovšem jen o přítlak, ale také o vyvážení, které se tím naruší. Neměl žádnou přilnavost na předku, v Copse musel trochu ubrat, zatímco předtím tu zatáčku projížděl úplně naplno,“ vychválil Horner svého svěřence.
Red Bull před nedělním závodem poškozený kus vyměnil. Jelikož šlo o změnu provedenou pod parc fermé, podle požadavků pravidel musel tým nasadit stejnou specifikaci podlahy. To znamená, že ani náhodou neměl k dispozici jen jeden kus. Změna specifikace by totiž znamenala porušení parc fermé a start z boxů. FIA k tomu jako obyčejně vydala i oficiální dokument, ve kterém potvrdila, že šlo o výměnu kus za kus stejné specifikace a tím pádem nedošlo k porušení pravidel parc fermé.
„Naštěstí jsme měli náhradní podlahu. Nemáte ji k dispozici vždy, takže je to v pořádku,“ řekl krátce před závodem Max Verstappen, čímž potvrdil informace zveřejněné FIA.
Sergio Pérez to nemá jednoduché, ale kdo by Red Bullu vyčítal, že to udělal? Výsledky a výkony toto rozhodnutí dokonale odůvodňují, i když pro psychiku mexického závodníka to musela být pořádná rána, když sledoval, jak má jeho týmový kolega k dispozici dva kusy nové podlahy a on ani jeden.