logo F1zpravy.czF1online.sk

Marko chválí „senzačního“ Verstappena. Horner má pro Péreze bojovou úlohu

Helmut Marko
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala7. 7. 2024

Red Bull má v této chvíli jedno velké štěstí, že Ferrari, McLaren a Mercedes se navzájem obírají o body v šampionátu. Pokud to však takhle bude pokračovat, jen sám Verstappen už k tomu nemusí stačit navzdory „senzačním“ výkonům, z nichž jeden jsme podle Helmuta Marka viděli v kvalifikaci. Zabrat musí i Sergio Pérez. Šéf týmu Christian Horner má pro něj bojovou úlohu.

Max Verstappen bude startovat „až“ čtvrtý. Jiní piloti by byli s takovým výsledkem spokojeni, Verstappen však rozhodně ne. Vzhledem k okolnostem však přece jen může hledět na pozitiva. S poškozenou podlahou zachránil, co se dalo.

„Max pro poškozenou podlahu přišel o zhruba tři desetiny vteřiny,“ tvrdí Christian Horner. „Mechanici odvedli skvělou práci při opravě auta, ale přítlaku měl méně. Max udělal maximum s tím, co měl k dispozici, a myslím si, že zajel výjimečné kolo. S takovým poškozením skončit na čtvrtém místě a tak blízko za pole position je skvělé.“

Red Bull nebyl ve stoprocentní formě, ale do první řady se mohl probojovat. „Byl s tím spojen i problém s vyvážením, takže mohl skončit velmi těsně druhý. Mercedes byl v těchto chladných podmínkách velmi rychlý a v neděli to bude zajímavý závod. Důležité je, aby zůstalo počasí konzistentní a bylo buď sucho, nebo mokro.“

Helmut Marko na margo Verstappenova handicapu prohlásil, že podlaha byla totálně zničena. Sám Holanďan se nechal slyšet, že v ní bylo „hodně děr“, které se mechanici snažili zalepit. „Max vyletěl z trati v deváté zatáčce a přišel o přibližně 100 bodů přítlaku. Takže čtvrté místo je senzační,“ poplácal po rameni rodáka z Hasseltu.

„Představili jsme zde balíček, který nám přidal přibližně šest bodů přítlaku, což představovalo kolem poloviny desetiny,“ prozradil poradce týmu, který nám tímto vyjádřením poskytl alespoň orientační návod k převodu jednotek.

Přímý přepočet mezi body přítlaku a desetinkami na kolo není tak jednoduchý jako když inženýři odhadují časové zisky vzhledem ke změně hmotnosti monopostu. Pokud bychom však měli počítat s tím, že šest bodů přítlaku představuje v případě Red Bullu polovinu desetiny, tak Max Verstappen měl na konci první části kvalifikace ztrácet více než osm desetin.

Pokud se to nakonec podařilo skresat na tři desetiny, Nizozemec skutečně mohl předjet alespoň jeden Mercedes. Namísto toho se o to pokusí v neděli. „Podlaha bude opravena nebo nahrazena za nový kus. Pokud se nám tyto body podaří přetavit do času, tak budeme mezi lídry.“

Pérez musí získat body, Marko mu až tak nevěří

Nizozemský portál racingnews365.com v neděli vyrukoval s informacemi, že Sergio Pérez má mít ve svém kontraktu i několik výkonnostních klauzulí, jejichž splnění se má kontrolovat po VC Belgie. Zahraniční zdroje již naznačily, že během letní přestávky by se mohlo rozhodnout i o Mexičanově budoucnosti — dokonce i přesto, že už novou smlouvu podepsal.

Součástí údajných výkonnostních klauzulí je podmínka, aby Pérez v šampionátu neztrácel na Maxe Verstappena více než 100 bodů (v této chvíli zaostává o 119 bodů) a nesmí být o více než pět příček níže v hodnocení Poháru jezdců. To se mu zatím daří splnit, ale v neděli už to nemusí platit. Docela snadno se může stát, že ho předběhnou Oscar Piastri a George Russell.

Šéf týmu Christian Horner tak dává Sergiu Pérezovi jasnou úlohu. „V neděli se Checo musí dostat na body. Bude to těžké po startu z jeho pozice, ale ztratit ho už v Q1 je velmi frustrující. Ve druhém pátečním tréninku vypadal být v dobré formě a také ráno. Bohužel, tato chyba ho odsoudila.“

„Máme tady dva Mercedesy a dva McLareny, ale ne dva Red Bully. Bude to náročné, ale od Sergia potřebujeme, aby se co nejdříve vrátil do formy a byl zpět poblíž čela startovního roštu. Konstruktérský šampionát je nesmírně důležitý,“ uvedl šéf týmu, který dosud stál pevně za Pérezem. Tato slova jsou až nečekaně kritická. „Nemá za sebou skvělý den, ale uděláme vše pro to, aby se z toho v neděli dostal.“

Se Sergiem Pérezem nebyl moc spokojen ani Helmut Marko, ačkoli se ho trochu nemotorně pokusil zastat. Není však stejný optimista jako jeho kolega z vedení, který by chtěl Péreze vidět v nejlepší desítce.

„Jako omluva by se dal použít fakt, že byl na trati jako první na slikách,“ pokusil se obhájit Péreze Marko, ale až tak mu to nevyšlo. Nebyl totiž první; před ním jezdili Valtteri Bottas a Charles Leclerc. Oba to v náročných podmínkách zvládali. „Ale měl i smůlu, že zadními koly vyjel na mokrý úsek trati. To mu nepomůže dostat se z této krize.“

„Díkybohu, že se tu dá předjíždět, ale z devatenáctého místa nevidím velké šance na umístění na bodech,“ doplnil.

Související zprávy

Diskuze