logo F1zpravy.czF1online.sk

Bearmanův paradox: V hodnocení F1 je vyšší než v šampionátu F2

Oliver Bearman
© LAT Images/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala26. 6. 2024

Říká se, že pokud se pilotovi daří ve Formuli 2 a předvádí špičkové výkony, tak bude mít velkou šanci uspět i v královně motorsportu. Někdy to ovšem neplatí. V této sezóně můžeme sledovat jeden paradox: Oliver Bearman je výše v hodnocení šampionátu Formule 1 než Formule 2.

Bearman letos absolvoval jen jeden závod F1, ve kterém obsadil sedmé místo. Získal cenných šest bodů, které jej stále drží na třinácté příčce Poháru jezdců. Pokud se mladý Brit takto vyšvihl a během jedné velké ceny dokázal – dokonce bez pátečních tréninků – tak vysoko bodovat, Formule 2 by pro něj měla být hračka. Platí však, že zatímco ve Formuli 1 je v průběžném hodnocení třináctý, v juniorské sérii až sedmnáctý.

Ve svém „domácím“ šampionátu sice závod v Džiddě vynechal, ale kromě toho bodoval jen třikrát. V šampionátu je jen pět jezdců, kteří mají méně bodů. Pokud by se chtěl Haas rozhodovat podle Bearmanových výkonů ve Formuli 2, sedačka by se mu vzdálila. Naštěstí šéf stáje Ajao Komacu vzkázal, že nejdůležitější jsou pro něj první tréninky v F1.

„F2 je pomalejší, ale myslím si, že jízda v monopostu F1 mnohem lépe pasuje k mému přirozenému jezdeckému stylu,“ vysvětluje svůj paradox Oliver Bearman. „Jezdit v monopostu F1 rychle je pro mě intuitivní.“

Bearman trénuje také skákání z auta do auta

Bearman má za sebou kromě VC Saúdské Arábie také volné tréninky v Mexiku, Abú Zabí, Imole a Barceloně. Zatímco v F1 dokázal držet krok s mnohem zkušenějším kolegou, ve Formuli 2 ho to do jisté míry brzdí.

Přeskakovat z jednoho auta do druhého není snadné. „Je to náročné. Vždy mi pomůže, když můžu odjet více kol. Ve Formuli 2 jich tolik nemáme k dispozici. V tréninku dostaneme jednu sadu pneumatik a jedeme rovnou do kvalifikace. Ve Formuli 2 nemáte čas najít rytmus.“

„Nuž a například v Imole jsem dva roky nebyl, takže bylo fajn tam odjet více kol. Na druhé straně styl jízdy je docela odlišný. Vrátit se do rytmu během dvou kol v kvalifikaci je náročné, takže před víkendy musím pracovat tvrdě, abych zvládl oba styly,“ prozradil Bearman.

Na simulátoru mu nestačí připravovat se na F2. Po pár stintech v simulátoru F2 přesedlá na F1 a zpět. „Pokud pořádně zatlačím na plynový pedál, dokážu zajet lepší časy v F1, zatímco v F2 musím respektovat auto a jezdit opatrně. Formule 1 je o něco intuitivnější a přijde mi přirozenější.“

Tvrdí, že i ve Formuli 3 na to mohou piloti více zatlačit než ve F2, což může souviset s pneumatikami. Bearmanovi se na osmnáctkách z druhé nejvyšší série nejezdí „přirozeně“.

Co kazí Bearmanovi sezónu?

Monoposty Formule 2 generují méně přítlaku a podle Bearmana „je to s vyvážením o něco náročnější“. Na rychlostní rozdíly si prý už zvykl, byť v juniorské sérii má stále pocit zpomalené jízdy. „Sednout do auta F1 je vždycky super, protože máme pod zadkem o něco více výkonu.“

Za slabými výsledky je několik důvodů. „Ve Formuli 2 to zatím bylo velmi obtížné. Myslím si, že jsem zatím na vrcholu své dosavadní kariéry, což je normální, protože mám více zkušeností než dříve. Na výsledcích to není vidět, ale zpomalily mě nějaké faktory.“

„V Džiddě jsem neprotekal, v australské kvalifikaci nám selhal motor. V Imole jsme měli problémy při pitstopu, když jsem byl ve vedení. I když jsme měli problémy, měl jsem rychlost,“ sumarizuje svou sezónu, jejíž třešničkou je zatím Monako. „Startoval jsem dvanáctý a na trati, jakou je Monako, jsem dorazil do cíle na čtvrtém místě. Stále pojedu naplno a pokusím se udržet si tuto formu. Výsledky z F1 chci přenést i do F2.“

Zatím však nemá důvod jezdit zoufale nebo tak, jako kdyby na jeho dalších závodech závisela celá budoucnost. Ferrari a Haas totiž mladíkovi věří. „Nemyslím si, že bych to při jízdě přeháněl nebo tlačil na hranu. Užívám si každou jízdu a snažím se zlepšit.“

Bearmana čeká další představení v Haasu už za týden. Mladík bude jezdit v prvním tréninku na domácí VC Velké Británie. „V Silverstonu to bude bláznivý víkend. Hodně se tam toho děje. I loni to bylo hektické. V prvním tréninku F1 se toho děje hodně i v zákulisí, včetně zábavy. Bude to stresující víkend, ale těším se na domácí závod. Neumím se dočkat, bude to fantastické.“

Diskuze