Jak jeden vtip připravil Frentzena o šanci v McLarenu
Když to Němec zkouší na Angličana s humorem, většinou to nedopadne dobře. Svoje o tom ví i Heinz-Harald Frentzen. Ten se pokoušel vtipkovat před tváří muže, který pro vtipy nemá porozumění. Ledový a nekompromisní Ron Dennis měl s bývalým velkým talentem světa motorsportu rozhovor pouze jednou.
Karla Wendlingera, Heinze-Haralda Frentzena a Michaela Schumachera dělil v roce 1989 v německé Formuli 3 jediný bod. Toto trio bylo svého času budoucností motorsportu a Frentzen měl status vycházející hvězdy. Potvrdil to i na konci své nováčkovské sezóny 1994 se Sauberem, kdy v posledních třech závodech skončil se slabším autem dvakrát šestý a jednou sedmý.
V roce 1995 přecházel McLaren na motory Mercedes a přirozeně se zajímal i o německé závodníky. Přišlo i na jednání s Michaelem Schumacherem, ale ještě před nimi se šéf stáje Ron Dennis setkal s nadějným Frentzenem. Jak však říká sám Heinz-Harald, bylo to pouze jednou.
„Víte, proč jsem nikdy nedostal šanci v McLarenu?“ ptal se Frentzen v podcastu Beyond the Grid. „V roce 1994 za mnou v Adelaide přišel můj manažer. Všechny týmy Formule 1 oslavovaly konec sezóny a tehdy jsem se dozvěděl, že se se mnou chce setkat Ron Dennis.“
„Přišel za mnou a řekl mi: ‚Hej, Heinz, jak je na tom tvá angličtina?‘ Odpověděl jsem: ‚Moje angličtina by mohla být lepší.‘ Potom jsem jen tak ze srandy dodal: ‚A jak je na tom vaše němčina?‘ Tehdy už se vědělo, že Mercedes bude spolupracovat s McLarenem. Řekl jsem Ronovi: ‚Musíte se naučit německy.‘“
„Jeho tvář zkameněla. Myslel jsem, že jsem vtipný, ale můj manažer mě táhl za ruku se slovy: ‚Co jsi to, proboha, řekl?‘ Viděl jsem tvář Rona Dennise a už se mnou nikdy nemluvil. Ten vtip ho strašně naštval. Nikdy jsem nedostal šanci v McLarenu, protože Ron Dennis z nějakého důvodu neměl rád můj smysl pro humor,“ dodal Frentzen.
Na Rona Dennise to tedy s vtipy nezkoušejte a už vůbec ne s takovými, které by mohly zranit jeho ego. Frentzen tak zůstal věrný Sauberu, ale šance v top týmu přece jen přišla, když v roce 1997 nahradil ve Williamsu oblíbeného Damona Hilla. Tento krok se Frankovi Williamsovi nakonec krutě nevyplatil. O služby německého závodníka však měl dlouho velký zájem. Ve skutečnosti s ním jednal už v roce 1994 po smrti Ayrtona Senny.
„Musím vám říct tento příběh, protože je dost speciální. Po smrti Ayrtona Senny v Imole mi zavolal Frank a nabídl mi místo ve Williamsu už v roce 1994. Bylo to před startem víkendu v Monaku. Setkal jsem se s Frankem a on se mě ptal, zda bych se připojil k Williamsu na zbytek sezóny 1994,“ vzpomíná Frentzen.
„Ve Sauberu jsem byl strašně šťastný. Nevěděl jsem nic o politice kolem ani o ničem, co se dělo. Byl jsem však v týmu tak spokojený, že jsem Frankovi řekl: ‚Nemohu odejít ze Sauberu.‘ Šanci v tomto týmu jsem si vybojoval velmi těžce. Sauber se snažil přesvědčit Mercedes, že já jsem ten pravý. Peter Sauber udělal všechno pro to, abych dostal šanci ve Formuli 1,“ vzpomíná muž, který nakonec vyhrál ve své kariéře tři závody, jeden s Williamsem a dva s Jordanem.
„Řekl jsem Frankovi: ‚Jsem velmi vděčný za příležitost, kterou mi dal Sauber. Nemohu jen tak odejít z týmu po třech nebo čtyřech závodech a přidat se k vám. Nemohu porušit smlouvu.‘ Bylo to velmi těžké. Díval jsem se do zrcadla a ptal se sám sebe, jestli to mám udělat. Nedokázal jsem někomu jen tak dát facku. Peter do mě vložil takovou důvěru. Řekl jsem Frankovi, že to nedokážu,“ dodal Frentzen.
I když by ho toto rozhodnutí mohlo mrzet, přece jen ukazuje, že ve Formuli 1 existují zásadové osobnosti. Ve své podstatě má tento příběh vlastně šťastný konec, protože i když Sauber nedal Frentzenovi vítězné auto, rozhodně dokázal ocenit jeho loajalitu. I když v roce 1995 ukončil Mercedes spolupráci se Sauberem a přešel na motory Ford, na chráněnce německé automobilky to nemělo žádný vliv.
„Někdo to Petrovi musel říct. Když bylo po sezóně 1994 jasné, že Mercedes přechází k McLarenu, Peter mi daroval jako poděkování monopost Formule 1. Moje mise byla jasná. Zůstával jsem v Sauberu, ať se děje cokoliv. I po odchodu Mercedesu jsem zůstal s nimi,“ řekl dnes 56letý penzionovaný závodník.