Za úspěch se platí. Red Bull pošle FIA za přihlášku ohromnou sumu
Po roce 2022 se tato diskuse zopakuje i v roce 2023. Když si Red Bull loni odbyl poměrně bezproblémovou sezónu ozdobenou sedmnácti vítězstvími z dvaceti dvou závodů, za zisk 759 bodů v Poháru konstruktérů zaplatil při podávání přihlášky FIA ohromných 6,24 milionu dolarů. Málokdo tehdy pomyslel, že ročník 2023 bude ještě úspěšnější, ještě dominantnější a ještě dražší.
V tomto roce piloti Red Bullu nasbírali přesně 860 bodů, což je neuvěřitelný úspěch, který zároveň znamená, že účetní v Milton Keynes budou muset FIA při podávání přihlášky vystavit tučný šek. Možná si vzpomínáte, jak si každý rok shrnujeme, kolik zaplatí jednotlivé týmy za své přihlášky před sezónou 2024. Samozřejmě, na úspěch se váže obrovská obchodní prestiž a štědré odměny, ale také povinnost zaplatit za přihlášku před startem nového ročníku.
Výše poplatku se odvíjí od základní částky, která nás vede k drobnému historickému exkurzu. V roce 2013 tehdy nová Concorde Agreement stanovila, že cena za přihlášku se bude odvíjet od počtu získaných bodů. Základní částkou byla suma 500 tisíc dolarů, ke které se připočítala suma 5000 dolarů za každý získaný bod – vítěz Poháru konstruktérů platil za každý bod 6000 dolarů.
Tyto čísla postupně rostla po zohlednění výše inflace. Pro rok 2024 je základní částkou 657 837 dolarů, plus 6575 dolarů za každý získaný bod – 7893 dolarů pro vítěze Poháru konstruktérů. Sčítané a podtržené, Red Bull zaplatí FIA přesně 7 445 817 dolarů, aby se mohl přihlásit na novou sezónu.
Abychom tyto čísla uvedli do určité perspektivy, tým okolo Christiana Hornera zaplatí za přihlášku více než Mercedes a Ferrari dohromady. Za 409 získaných bodů přispěje do rozpočtu Mezinárodní automobilové federace stáj z Brackley 3 347 012 dolarů a účetní v Maranelle pošlou na Place de la Concorde číslo 8 přesně 3 327 287 dolarů.
„Stále je to luxusní problém,“ řekl šéf Red Bullu Christian Horner pro Motorsport.com. „Aby jste měli povinnost vystavit fakturu, nejprve musíte nasbírat ty body. Naštěstí se tato částka nezapočítává do rozpočtového stropu. Ale ano, je to tučný šek.“
Šéf Red Bullu také dostal otázku, jestli ho moc štve ten Singapur. Přece jen, Red Bull vyhrál 21 z 22 velkých cen a i když není potřeba být chamtivý, k úplné dokonalosti tomu přece jen něco chybí. „Ne,“ odpověděl Horner. „Zanechá to ve vás pokoru, že se stále máte o co snažit. Je to také užitečná lekce, že věci se mohou rychle změnit. Singapur byl výjimečný.“
„O stoprocentní úspěšnosti jsem nikdy ani nesnil. Vy novináři jste se mě hádam už od třetího závodu sezóny ptali, jestli v tomto roce můžeme vyhrát všechny velké ceny. Je šílené, že jsme je nakonec vyhráli 21 z 22. Max odjel více než tisíc kol ve vedení, vyhrál devatenáct závodů, prolomili jsme rekordy McLarenu z roku 1988 a také zápis Sebastiana Vettela z roku 2013. Toto auto se určitě na nějaký čas zapíše do dějin jako nejúspěšnější v historii Formule 1,“ řekl Horner.
Úplný přehled poplatků, které musí jednotlivé týmy zaplatit, najdete v tabulce z dílny Motorsport.com.
- Štítky
- Christian Horner
- Red Bull