Horner: Ferrari to neudělalo pořádně. Měli zpomalit Russella
Mělo Ferrari nasadit do boje proti Mercedesu všechny zbraně? Mnoho sportovních i nesportovních triků zůstalo nevyužitých a tým se nezmohl v podstatě na nic. Byl to jen pilot stáje Charles Leclerc, který kromě vykonávání jednoho z fyzicky nejnáročnějších sportů přemýšlel i za asi 70 lidí patřících k podpůrnému týmu na trati. Dnes bychom mohli psát o senzaci, genialitě či špinavosti Ferrari, ale můžeme mluvit jen o jejich nepřipravenosti. Soupeře podrobil kritice i šéf Red Bullu Christian Horner.
Fanoušci Ferrari často vzpomínají na dobu, kdy italský tým vedl Jean Todt. Francouzský lišák byl proslulý ochotou sáhnout hluboko do kouzelného klobouku, když díky tomu získal pro svůj tým výhodu. Ferrari té doby bylo proslulé špinavými triky a zákulisními hrami. V roce 2023 se však zdá, že Scuderia je už jen stínem své bývalé slávy. Je to dílo dnešní doby plné politické korektnosti nebo tým už vedou „manažeři“ a ne „polní maršálové“?
Není však těžké si představit, co všechno by bylo ochotné udělat Ferrari pod vedením Todta. Proč nevyužít o kolo pomalejšího Carlose Sainze, aby připravil Russella o nějaké tři sekundy? Vždyť přesně to udělal pilot zákaznického Sauberu Norberto Fontana v Jerezu v roce 1997. Samozřejmě, boj o titul je něco úplně jiného než souboj o druhé místo Poháru konstruktérů. Ferrari se však v Abú Zabí jen bezmocně přihlíželo a čekalo na safety car. Za celý tým opět přemýšlel jen jeho pilot, který se alespoň pokusil něco udělat, i když to nakonec nestačilo.
Italský tým podrobil kritice i Christian Horner, který připomněl, co udělal Red Bull v roce 2021 se Sergiem Pérezem. Ferrari se podle něj mělo pokusit zpomalit Russella, i kdyby to znamenalo riziko, že Leclerc spadne z druhého místa na třetí.
„Bylo by to logické,“ řekl médiím Horner. „Ferrari udělalo svou práci jen z poloviny, protože i když pustili Checa dopředu, tak sám Checo ve třetím sektoru už ukázal, že na tomto místě můžete poměrně výrazně zdržet svého soupeře.“
„Charles měl George zdržet o trochu více a získat ten extra čas, ale takto budeme v nové sezóně sousedit v boxové uličce s Mercedesem,“ dodal Horner. Opravdu, v novém roce si některé týmy budou muset zvyknout na odlišné garáže. Takový Williams se posune o tři dveře dopředu, Alfa Romeo zase o tři dveře dozadu.
Podle Hornera tedy měl zdržet Russella sám Leclerc. Nám by se zdálo logičtější použít na to Sainze. Carlos totiž přijel do cíle se ztrátou celého kola, takže je zřejmé, že v závěru se jeho pit stop dal načasovat tak, aby vyjel na trať před pilotem Mercedesu a v jedné z pomalejších částí trati ho mohl zdržet podobně jako Fontana v roce 1997. Jistě, Ferrari by za to hrozil trest, ale ten by pravděpodobně šel plně na tričko Sainze, který byl dávno mimo hru o body.
Šéfa Red Bullu se novináři ptali i na strategické rozhodování. Podle jeho slov počítali na boxové zdi nejdříve s jednou zastávkou, ale poměrně brzy si to rozmysleli. „Původně jsme plánovali zastavit jen jednou, ale pak jsme to změnili na dvě zastávky, protože degradace středně tvrdých pneumatik byla trochu vyšší, než se nám líbilo,“ řekl Horner.
„S Maxem bychom to mohli zvládnout na jednu zastávku, protože měl tempo a dokázal manažovat pneumatiky. V případě Checa to však vypadalo, že mu ke konci závodu odejdou gumy. Proto jsme oběma pilotům nařídili dvě zastávky. Je to velká škoda, protože Checo měl být na pódiu,“ dodal šéf Red Bullu.