Horner: Z Ferrari musí být znovu závodní stáj, nikoli národní institut
Ferrari se již patnáct let snaží vrátit k mistrovským titulům. Proč to trvá tak dlouho? Kromě toho, že se v Maranellu mění šéfové jako na běžeckém pásu, si Christian Horner myslí, že Ferrari zapomnělo, jaké je to být především závodní stájí.
Kdy zažila Scuderia svá zlatá léta? Když byl ve vedení Francouz, na pozici technického ředitele Brit, šéfem konstruktérů Jihoafričan a v kokpitu Němec a Brazilec. Můžeme zhodnotit, že úspěšné období souvisí i s absencí italských inženýrů? Pokud si to myslíte, nejste sami. Podobný názor mají i další osobnosti z prostředí Formule 1.
Mezi ně se řadí i šéf Red Bullu. “Problémem Ferrari je, že to je národní stáj. Oni se musí vrátit k tomu, že budou opět závodní stájí. Je to v podstatě takový italský institut,” zamyslel se Christian Horner v podcastu herce Daxe Sheparda, v němž dostal za úkol přemýšlet, proč se Scuderii tak vyhýbají úspěchy.
Kromě toho má Ferrari ve srovnání s Red Bullem jednu velkou nevýhodu. “Na vrcholu je pravděpodobně příliš mnoho lidí, a každý z nich má k věci co říci. Alespoň tak to vidím zvenku.”
“Naší silnou stránkou je to, že všechno děláme svižně,” popisuje agilní přístup červených býků k řešení problémů, kterému se nemůže rovnat zatuhlá korporátní politika, kde se každý bojí o svůj zadek. “My přijmeme rozhodnutí a držíme se ho. Pokud jsme se rozhodli špatně, tak rozhodnutí změníme.”
Na přijímání rozhodnutí však nemají vliv jen šéfové, ale nepřímý vliv má dokonce i veřejnost. “Noviny mají obrovský dopad na Ferrari a co se u nich děje. Být ve Ferrari znamená být pod velkým tlakem,” poukazuje na další problém s “národním institutem Ferrari” Christian Horner.
Přesně na toto téma se před pár měsíci vyjádřil i Pedro de la Rosa, který si v podcastu F1 Nation zavzpomínal na to, jak tehdejší šéf týmu Stefano Domenicali měl vždy v pondělí ráno na stole otevřené noviny Gazzetta dello Sport. “Už v neděli odpoledne (po závodě) jste věděli, jaký vás čeká týden.”
Cizinci ve službách Ferrari však nečelí takovému tlaku, zamyslel se bývalý závodník. Důvod je jednoduchý: Neumí italsky, tak o obrovské kritice v podstatě ani nevědí. “Myslím si, že jedním z důvodů, proč se cizincům ve Ferrari daří, je jejich odolnost vůči tisku. Je to hlavně způsobeno tím, že periodikům nerozumějí, nebo tedy italským periodikům. Pro cizince je to dobré, ale italští inženýři, mechanici či lidé, kteří tam denně pracují, ten tlak cítí na vlastní kůži.”