Leclercova diskvalifikace? Ferrari ukazuje prstem na sprint, nerovnosti, ale i vítr
Ferrari si do Austinu přivezlo nefunkční kalkulačky. Kromě toho, že Charlesovi Leclercovi s jejich pomocí připravilo jasně horší strategii, se spletlo i při nastavování monopostu. Jak ukázala měření desky podlahy, monopost SF-23 jezdil příliš nízko nad tratí a příliš často na ni narážel. Důvodů je prý několik a jedním z nich je dokonce i vítr.
Technici z FIA tentokrát prověřili celou řadu monopostů a parametrů, ale desku podlahy kontrolovali jen na čtyřech autech. Max Verstappen a Lando Norris prošli bez připomínek, ale Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca čekala diskvalifikace. Jejich desky podlahy neměly požadovanou tloušťku devíti milimetrů. Je škoda, že FIA nezveřejnila naměřené hodnoty. Aspoň bychom věděli, jestli se Lewisovi Hamiltonovi podařilo překonat svou diskvalifikaci z Brazílie 2021, kdy doplatil na neuvěřitelných 0,2 milimetru u štěrbiny DRS.
“Sprintový víkend je velmi specifický,” začal obhajobu Ferrari sportovní ředitel Diego Ioverno. “Na přípravu auta máte velmi málo času, jen jeden trénink, protože potom jdete přímo do parc fermé. Od tohoto momentu se monopostu nesmíte dotýkat.”
To samo o sobě nebyl problém, vždyť za námi je již několik sprintů a všechna auta to dosud přežila. Zástupce Scuderie proto pokračoval. “Austin je krásná trať, ale má mnoho nerovností. Pro jezdce a auta je to velmi těžké. V minulosti už poškodily zavěšení i šasi.”
“Věděli jsme, že to bude náročné, a proto jsme po prvním tréninku zvýšili světlou výšku auta,” prozradil Ioverno. Před závodem se pro tentýž krok rozhodli i v Aston Martinu a v Alfě Romeo, možná si uvědomujíc, že páteční úpravy by na 56-kolový závod nestačily. Není třeba zapomenout na to, že během prvního tréninku se prakticky nejezdilo s plně natankovaným autem.
Ve Ferrari o svých výpočtech nepochybovali. “Z našeho pohledu to mělo být v pořádku. Svůj vliv však měl i vítr, který změnil směr a byl silnější, než se předpokládalo. Vše vedlo k tomu, že naše auto bylo po závodě označeno za nelegální.”
Po válce je každý generál. Ani inženýrům Ferrari už teď není třeba vysvětlovat, co měli a co neměli v pátek dělat. Maranello však jednalo s nejlepším vědomím a svědomím. Není třeba zapomenout ani na to, že cílem není jen chránit podlahu, ale i zvýšit konkurenceschopnost auta.
Světlou výšku mohli zvýšit libovolně, ale každý milimetr by je stál cenné desetiny na kolo. V moderní éře přísavného efektu patří světlá výška k nejdůležitějším parametrům, které ovlivňují celkový přítlak auta.
“V tuto chvíli k tomu nemůžeme moc říci a nemůžeme toho ani moc udělat,” bezradně pokrčil rameny Ioverno. “Když to hodnotíme zpětně, mohli jsme auto zvednout ještě o trochu více, ale ztratili bychom výkon a my se vždy snažíme optimalizovat náš výkon.”