logo F1zpravy.czF1online.sk

McLaren prozkoumal své slabé starty a věří, že v Monze se už nic takového nezopakuje

Lando Norris a Oscar Piastri
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala1. 9. 2024

Lando Norris a Oscar Piastri v kvalifikaci obsadili první řadu. Vyhráno však rozhodně nemají, vzhledem k tomu, že McLarenu starty v poslední době nevycházejí. V Monze je start o to důležitější, že do první zatáčky je to pořádně daleko. Andrea Stella je ovšem optimista.

McLareny měly v Zandvoortu jedno štěstí: Ze startovní čáry do první zatáčky je to poměrně blízko, takže se nepropadly příliš hluboko. V Monze by je však podobný start mohl připravit i o více než jedno či dvě místa. Proto budou první desítky metrů pro papájové monoposty nesmírně důležité.

Andrea Stella před závodem vysvětlil, že v týmu se pustili do analýz a zjistili, co je na startech tak brzdilo. „Čelili jsme různým problémům. V Zandvoortu to s jezdci nemělo nic společného. Šlo spíše o přípravu pneumatik, které nebyly v takovém stavu, aby maximalizovaly grip. Ve skutečnosti měli Oscar a Lando přesně stejné starty.“

„V jiných případech to souviselo spíše s optimalizací některých jiných parametrů, jindy to zase bylo o samotném provedení startu,“ vysvětluje četná zaváhání z této sezóny. „Často se objeví několik faktorů, které musíte naplno optimalizovat. Prošli jsme si tímto procesem a prozkoumali jsme to. Doufejme tedy, že nyní už dokážeme optimalizovat všechny tyto faktory a dobře se rozjedeme na roštu.“

I kdyby se oběma monopostům McLarenu podařilo odstartovat na jedničku, k vítězství budou mít ještě daleko. V Monze totiž bude rozhodovat také rychlost na rovinkách a zejména práce s pneumatikami. Trať je rozpálená, pneumatiky se ničí a v pátečních trénincích jsme viděli, že se dokonce i drolí.

„Jako vždy existuje mnoho proměnných, které rozhodují o tom, jak využijete takovou dobrou kvalifikaci,“ pokračoval Stella. „Zmínili jsme start, protože i když odstartujete dobře, do první zatáčky je to pořád daleko. Jedním faktorem může být zákryt.“

„Druhým podstatným faktorem, který určitě zmínil každý tým, je fakt, že s výjimkou Racing Bulls v prvním tréninku nikdo nepoužil tvrdé pneumatiky, a ani oni je nenasadili v dlouhém stintu. Není tedy známo, jak se tvrdé pneumatiky zachovají. Střední gumy mají tendenci se od jistého bodu drolit,“ podotýká šéf McLarenu. „Do závodu vstupujeme s jistou mírou nejistoty, díky čemuž bude závodění vzrušující. Pro Formuli 1 je to dobré, je to dobré pro diváky. Kdyby to bylo na nás, chtěli bychom nudný závod, ale vůbec si nemyslím, že tento závod bude nudný.“

Napínavé to může být i mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim. Oba jezdci mají zatím povoleno zabojovat o vítězství, ale pod jednou podmínkou. „V první zatáčce jim vždy doporučujeme závodit s ohledem na papájová pravidla. S jakýmkoli jiným soupeřem musí být opatrní, ale pokud jde o papájové auto, je třeba volit extra opatrný přístup.“

„Zejména teď, když je auto tak konkurenceschopné, chceme s jistotou vidět šachovnicovou vlajku. Snažíme se vyhnout tomu přístupu, že mým největším soupeřem je můj kolega, protože to není produktivní,“ doplnil Stella.

Související zprávy

Diskuze