logo F1zpravy.czF1online.sk

Norris dokonale zvládl svou misi a v Abú Dhabí slaví McLaren

Lando Norris
© X/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 12. 2024

Lando Norris zvládl svůj náročný úkol a triumfoval na Velké ceně Abú Dhabí. Už před závodem bylo jasné, že když britský závodník zvítězí, bez ohledu na výsledek Ferrari si titul v Poháru konstruktérů odnese McLaren. Přesně to se také stalo, ačkoli po srážce Maxe Verstappena a Oscara Piastriho v první zatáčce to neprobíhalo tak hladce, jak si ve Wokingu představovali.

Ferrari udělalo všechno, co bylo v jeho silách. Piloti i tým maximalizovali nedělní výsledek a pomohl jim k tomu i Max Verstappen, který v první zatáčce velmi tvrdě zaútočil na Oscara Piastriho. Následovala srážka, která sesunula pilota McLarenu na chvost pořadí. Norris však zvládl svou misi, v klíčovém momentu zabral, zvítězil a přinesl svému týmu drahocenný titul.

Úvodní kolize a otevírací nápor Leclerca

Závod měl naprosto šílený start. Max Verstappen se velmi dobře odpíchl a zkusil využít tlaku titulového boje, který tížil Oscara Piastriho. Nizozemec to optimisticky poslal na vnitřní stranu a pilot McLarenu mu právě v souboji neuhnul. Následovala kolize a Piastri se propadl na úplný chvost výsledkové listiny. A co víc, Charles Leclerc měl zřejmě nejlepší první kolo v životě a vystřelil z devatenáctého na osmé(!) místo.

Chaos následoval také v nájezdu do šesté zatáčky, když Oscar na konci pole narazil zezadu do Franca Colapinta a poškodil si pneumatiky. McLaren ho povolal do boxů a vypustil zpět do čistého vzduchu, ale s velkou ztrátou. Max dostal za incident desetisekundovou penalizaci, ale deset sekund udělili komisaři i Piastrimu za kolizi s Colapintem.

V prvním kole skončila cesta Sergia Péreze v závodě, a možná i ve Formuli 1, po kolizi v šesté zatáčce. Red Bull tím ztratil i hypotetickou šanci na druhé místo v Poháru konstruktérů, ale v tu chvíli se pozornost upírala úplně jinam. Leclerc pokračoval ve svém postupu a předjel Magnussena na sedmém místě. Hned za ním postupoval i Verstappen, který v prvním kole neztratil všechno. V 10. kole se Charles posunul před Alonsa na šestou příčku.

Naděje britského týmu v tuto chvíli zůstaly téměř výhradně v rukou Landa Norrise. Pokud by vyhrál závod, na výsledku pilotů Scuderie by nezáleželo a titul by patřil jeho týmu. Norris na čele upevňoval svou pozici, zatímco Leclerc vzadu tlačil jako posedlý a ve 12. kole se dostal před Hülkenberga na pátou příčku.

Začínají první zastávky v boxech

V této fázi závodu začali piloti ze středu pole poprvé mířit do boxů. McLaren v čele cítil sebedůvěru. Norris zvýšil náskok na Sainze na více než tři sekundy a neměl kam spěchat. V 15. kole zamířil k mechanikům i Pierre Gasly, který se po rušném startu držel na třetím místě a efektivně se bránil před Georgem Russellem.

Na dveře pilota Mercedesu zakrátko zaklepal Charles Leclerc, který pokračoval ve své generální ofenzivě. Otázka však zněla, zda prodloužit první stint a zkusit to na jednu zastávku, nebo využít výhod čerstvějších pneumatik a přezouvat dvakrát. Jak ubíhala kola, zdálo se stále jasnější, že jezdci v čele půjdou na jednu zastávku.

Na konci 20. kola zamířil k mechanikům Charles Leclerc a jednoznačně se pokoušel o undercut na Mercedes. Ferrari mu našlo pěkné místo v čistém vzduchu – dvě sekundy za Gaslym, který byl v době své zastávky na třetím místě. Ve 24. kole si Leclerc změřil síly s Gaslym a Lawsonem na starých pneumatikách. S novozélandským závodníkem si oba poměrně snadno poradili a v dalším kole si Monačan poradil i se svým dobrým kamarádem Gaslym, čímž se virtuálně dostal na třetí místo.

Čelo závodu v boxech!

Na konci 25. kola zamířil k mechanikům Carlos Sainz. V té době měl na Norrise ztrátu přibližně 3,5 sekundy, což McLarenu stačilo k udržení vedoucí pozice. Mechaniky tohoto týmu čekala nejdůležitější zastávka sezóny a zvládli ji na jedničku s hvězdičkou. Norris se vrátil na trať téměř dvě sekundy před Sainzem a vydal se vstříc titulu v týmovém šampionátu.

V boxech zastavil i George Russell, který se udržel v boji s Leclercem o třetí místo. Ve 29. kole následoval Max Verstappen, který si zde odpykal svůj desetisekundový trest. Ten si neodpustil poznámku na adresu komisařů, když do vysílačky prohlásil: „Nemohli nám ti hloupí idioti dát dvacet sekund?“

Mnohem horší den však měli Liam Lawson, Valtteri Bottas a Kevin Magnussen. První jmenovaný dostal trest deset sekund stop and go, když ho mechanici vypustili na trať s nedotaženým kolem. Bottas se v šesté zatáčce tvrdě srazil s Magnussenem a dva loučící se závodníci zažili tu nejhorší možnou rozlučku. Bottas vypadl, Magnussen spadl na poslední místo.

Klidný závěr závodu

V závěrečné třetině závodu zůstávalo jedinou otázkou, zda McLaren připraví o titul technická porucha. Několik dalších otazníků přinesli piloti na alternativních strategiích a čerstvějších pneumatikách. Patřil k nim i Lewis Hamilton, který startoval na tvrdých gumách a v závěru závodu se pustil do útoku. Ve 42. kole překonal Pierra Gaslyho a posunul se na páté místo.

Když však chtěl překonat třetího Leclerca, potřeboval smazat osmnáct sekund za šestnáct kol. Monacký závodník se začal trápit s pneumatikami. 38 kol na tvrdých pneumatikách byla náročná zkouška, ale Ferrari splnilo svůj úkol, jeho piloti se dostali na druhé a třetí místo. Jejich tempo však nestačilo na McLaren. Poslední nadějí Scuderie zůstala chyba pilota nebo technická porucha, ale k těm nedošlo.

Velkou cenu Abú Dhabí ovládl Lando Norris a tento jeho úspěch přinesl McLarenu první titul v Poháru konstruktérů od roku 1999. Tým to nedokázal s takovou lehkostí, jak si po startu z první řady představoval, ale ve finále se počítá jen výsledek. Ferrari udělalo vše, co bylo v jeho silách, pomohla mu i kolize Verstappena s Piastrim v prvním kole, ale na dohnání velké ztráty 21 bodů to nestačilo. Druhé místo Carlose Sainze a třetí Charlese Leclerca byl nejlepší výsledek, jaký si Scuderia mohla přát.

Na čtvrtém a pátém místě finišovali piloti Mercedesu. Lewis Hamilton v posledním kole předjel George Russella a při rozloučení s Mercedesem vybojoval alespoň čtvrté místo po skvělé stíhací jízdě ze šestnáctého místa. Se šestým místem se musel spokojit Max Verstappen. Sedmé místo Pierra Gaslyho znamená, že Alpine se udržel na šestém místě Poháru konstruktérů. Osmé místo vybojoval Nico Hülkenberg a bodovanou desítku uzavřeli Fernando Alonso s Oscarem Piastrim.

Takový byl poslední závod sezóny a takto jsme zodpověděli poslední nezodpovězené otázky. V mnohém krásný rok 2024 nám tímto skončil a nás čeká zimní přestávka. Nadále budeme sledovat všechny novinky a v únoru se Formula 1 znovu rozjede představením nových monopostů a předsezónními testy.

Závod - GP Abú Dhabí 2024

logo Ferrari
Carlos Sainz
logo McLaren
Lando Norris
logo Ferrari
Charles Leclerc
JezdecTýmČasKolaGridNej. koloBody
1.
Lando Norris
McLaren1:26:33,291581.1:27,43825
2.
Carlos Sainz
Ferrari+5,832583.1:27,76518
3.
Charles Leclerc
Ferrari+31,9285819.1:28,01815
4.
Lewis Hamilton
Mercedes+36,4835816.1:27,27812
5.
George Russell
Mercedes+37,538586.1:28,19510
6.
Max Verstappen
Red Bull+49,847584.1:27,7658
7.
Pierre Gasly
Alpine+1:12,560585.1:29,2516
8.
Nico Hülkenberg
Haas+1:15,554587.1:29,1524
9.
Fernando Alonso
Aston Martin+1:22,373588.1:27,9482
10.
Oscar Piastri
McLaren+1:23,821582.1:27,6901
11.
Alex Albon
Williams+1 kolo5718.1:29,438
12.
Júki Cunoda
RB+1 kolo5711.1:29,200
13.
Kuan-jü Čou
Stake+1 kolo5715.1:27,982
14.
Lance Stroll
Aston Martin+1 kolo5713.1:28,604
15.
Jack Doohan
Alpine+1 kolo5717.1:29,121
16.
Kevin Magnussen
Haas+1 kolo5714.1:25,637
-
Liam Lawson
RBnedojel5512.1:28,751
-
Valtteri Bottas
Stakenedojel309.1:29,482
-
Franco Colapinto
Williamsnedojel2620.1:29,411
-
Sergio Pérez
Red Bullnedojel010.-

Live

Související zprávy

Diskuze