Neposadíme lidi na detektor lži, zní z FIA
Záležitost možného porušování parc fermé ze strany Red Bullu je uzavřena, hlásí FIA. Trest nepřijde, protože prostě nevíme, jestli tým skutečně porušil pravidla, nebo ne. Chybí nám rozhodující důkaz. Podle šéfa FIA pro záležitosti monopostů Nikolase Tombazise nám však nechybí jistota, že se něco takového v budoucnosti už nezopakuje.
I když zástupci McLarenu chrlí obvinění a požadavky a daleko od nich neutíká ani Toto Wolff z Mercedesu, týmu Red Bull nic nehrozí. Můžeme jen podrobně sledovat výkony tohoto týmu a snažit se odhadnout, zda jim ztráta tohoto zařízení uškodila.
Podle Nikolase Tombazise, nejmocnějšího muže Mezinárodní automobilové federace v oblasti dodržování a vytváření technických pravidel, je pro jeho organizaci a jeho lidi celá kontroverze definitivně uzavřena. „Mohu s naprostou jistotou říci, zda došlo k porušení pravidel? Ne. Mohu říci, že záležitost je uzavřena? Rozhodně ano,“ prohlásil bývalý inženýr Ferrari, kterého cituje Autosport.
I když McLaren volá po dalším vyšetřování a Zak Brown dokonce navrhl, aby zaměstnanci Red Bullu podepsali čestná prohlášení, Mezinárodní automobilová federace udělala tlustou čáru za celou záležitostí. Tombazis jakékoli další vyšetřování a hledání nových metod vyšetřování rázně odmítá.
„Je náročné se vracet do minulosti a zpětně dokazovat, co se stalo. Nemyslíme si, že dokážete vyšetřit dva roky starý problém. Když se máme rozhodnout, že eskalujeme celou situaci a půjdeme před tribunál, chceme odůvodněné indicie, nikoli fámy nebo spekulace,“ prohlásil Tombazis.
„Jelikož tento design není nelegální, podle nás je správné, když řekneme: ‚Musíme něco udělat, abychom měli jistotu, že zde nebude pochybnost.‘ Zároveň však musíme vytyčit jasnou časovou hranici a u některých záležitostí se nemůžeme zabývat detaily,“ dodal Tombazis.
Pro šéfy týmů to možná není uzavřená záležitost a možná se k tomu budou vracet i v Mexiku či Brazílii, ale Mezinárodní automobilová federace nepodnikne další kroky. Viděli jsme zástupce FIA na prohlídce v garáži Red Bullu, kde jim mechanici ukazovali, jak funguje předmětné zařízení, ale to v řadách konkurence vyvolalo spíše pobavení. Možná by o záležitosti ochotně promluvil i některý z bývalých nebo současných zaměstnanců Red Bullu, ale ani to podle jednoho z nejdůležitějších mužů federace není řešení.
„Musíme mít na paměti, že stále máme co do činění s lidmi. Hovoříme zde o lidech s měnícími se podmínkami a loajalitou. Musíte tedy opatrně přistupovat k tomu, jak chcete eskalovat situaci,“ řekl šéf FIA pro záležitosti monopostů.
„Nechceme lidi posadit na detektor lži a vyslýchat je pod rozsvícenou lampou. My takové věci neděláme. V minulosti jsem pracoval pro mnohé týmy a také jsem získal lidi z konkurenčních týmů. Vždy jsem se setkával s názory, že v jiné stáji se věci dělaly jinak. Někdy musíte tato slova interpretovat s velkou opatrností. Nemůžete eskalovat situaci na základě pár komentářů,“ vysvětlil Tombazis.