logo F1zpravy.czF1online.sk

Paddy Lowe varuje, že Mercedes se možná už nedotáhne: Impéria padají

Lewis Hamilton
© Jiří Křenek/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 5. 2024

Tým Mercedes se nachází na rozcestí. I sám pilot stáje George Russell přiznal, že dámy a pány v Brackley čekají krušné měsíce, zatímco Lewis Hamilton působí před přestupem do Ferrari značně uvolněně. Nový monopost W15 nevytrhl Mercedes z mizérie posledních dvou let a nic nenasvědčuje tomu, že by řešení bylo na cestě. I bývalý technický ředitel stáje Paddy Lowe si myslí, že tým nečeká procházka růžovou zahradou.

Lowe patřil ke strůjcům úspěchu Mercedesu v počátcích hybridní éry. Během své 32leté kariéry ve Formuli 1 získal sedm jezdeckých a pět konstruktérských titulů s Williamsem, McLarenem a Mercedesem. V roce 2019 definitivně opustil paddock, aby se věnoval vývoji syntetických paliv. Formuli 1 a svůj bývalý tým však nadále s vášní sleduje.

Mercedesu se nezdařila změna konceptu před sezónou 2024 a podle slov George Russella musí jednoduše akceptovat, že monopost W15 je momentálně čtvrtý nejrychlejší na roštu. Cesta na čelo však obvykle bývá dlouhá a náročná.

„Když si povídáte s lidmi z týmů, kterým se právě daří, tak pokud nejsou příliš arogantní, řeknou vám: ‚V tomto sportu byste měli mluvit o štěstí, když se vám podaří dobré auto. Nemůžete předpokládat, že jste to dokázali jen díky vaší vlastní genialitě.‘ To je poselství, které se většina z nás naučila v průběhu let,“ řekl pro portál Motorsport.com jeden z technických géniů Paddy Lowe.

„Mercedes udělal po aerodynamické stránce několik nesprávných rozhodnutí. Nástroje týmů jsou neuvěřitelně sofistikované. Máte větrný tunel, CFD atd., ale přesto mají chyby. To přiznají všechny týmy. Proto vždy existuje riziko, že se vydáte cestou, která v reálném světě nefunguje. Musíte to napravit a přesně tomu teď čelí Mercedes. Je velmi těžké se z toho dostat a potřebujete prostě čas,“ konstatoval Lowe.

Tento tým byl tolik let považován za neomylný a neporazitelný. Dnes ale má co dělat, aby odrazil útoky týmů ze středu pole. Drobné záblesky dobré výkonnosti střídá obrovské zklamání z porážky. Za posledních deset let se v Mercedesu vystřídalo mnoho lidí a řada klíčových osobností dnes už v Brackley ani Brixworthu nepracuje. Podle Lowa je však čas klíčovou proměnnou ve Formuli 1.

„V týmu máte obrovské množství lidí. Všechny vaše nástroje pro testování by se den co den měly věnovat získávání času na kolo. Vaši soupeři však dělají totéž, takže když z nějakého důvodu ztratíte, řekněme, tři, čtyři nebo šest měsíců, je velmi obtížné najít čas na kolo rychleji než oni. Velmi dlouho za sebou táhnete tuto ztrátu. Přesně v této situaci se ocitl Mercedes,“ vysvětlil Lowe.

Stále zde však mluvíme o Mercedesu. Je to tým šampionů s obrovskými zdroji a zázemím. Zdá se nám přirozené, že jednoho dne se z toho dostanou. Lowe však nesrší takovou jistotou. „Může se vám to podařit, ale nemusí. Ve skutečnosti se to může ještě zhoršit. Taková je přirozená povaha sportu a proto je tak fascinující sledovat šampiony, jak přicházejí a odcházejí,“ řekl brilantní konstruktér, který zakládá svá slova na historické zkušenosti.

„Impérie se rozrůstají a padají, jako například Řím nebo Řecko. Vždy jsem si myslel, že Formule 1 je v tomto směru podobná. Je v tom mnoho prvků a jedním z nich může být sebeuspokojení. V roce 1992 jsme byli ve Williamsu velmi šťastní, že jsme porazili McLaren, který se několik let zdál nezdolatelný. Zpočátku tomu nemůžete uvěřit, ale něco se změnilo a může se na tom podílet spousta prvků,“ řekl Lowe.

Související zprávy

Diskuze